ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


پیشگیری و درمان شپش سر در بارداری

چگونگی پیشگیری و درمان شپش سر در بارداری

استفاده از روش های طبیعی برای درمان شپش در دوران بارداری

 

شپش ها حشرات کوچکی هستند که  روی پوست سر زندگی و از خون آن تغذیه می کنند، انتقال شپش به طور کلی از طریق تماس مستقیم سر به سر اتفاق می افتد زیرا شپش ها نمی توانند بجهند یا پرواز کنند.

 

عموماً این موارد یعنی ابتلاء شپش از طریق تماس سر به سر، بیشتر در کودکان مشاهده می شود؛ روش دیگری که این موجودات از طریق آن منتقل می شوند به اشتراک گذاشتن مواردی مانند کلاه، شانه، برس، لوازم جانبی مو، حوله، بالش، لباس و هدفون است؛ اما خبر خوب این است که این آفات ناقل بیماری های ویروسی و باکتریایی نیستند تنها سبب خارشی بسیار آزاردهنده در پوست سر می شوند.

 

خارش پوست سر یکی از علامت های مبتلا بودن به شپش می باشد؛ پس از بروز این نشانه در صورتی که بتوان تخم های شپش را که محکم به ساقه ی مو چسبیده انددید، ابتلاء فرد به شپش سر قطعی می شود؛ دیدن خود شپش ها بر روی مو دشوار است، زیرا این آفات کوچک هستند و به سرعت میان موها حرکت می کنند بنابراین، اگر تنها به دنبال خود شپش ها باشید هرگز نمی توانید متوجه شوید که شپش گرفته اید؛ به علاوه، در افرادی که برای اولین بار به شپش مبتلا می شوند، ممکن است بروز اولین نشانه شپش یعنی خارش 2 تا 6 هفته طول بکشد.

 

نحوه درمان شپش از راه طبیعی در دوران بارداری

 

درمان شپش سر در طول دوران بارداری با استفاده از راه های طبیعی امکان پذیر است.

 

 

شانه ضد شپش، روشی طبیعی برای درمان شپش در دوره بارداری

 

یکی از روش های درمان شپش به طور طبیعی، استفاده از شانه شپش دندانه ریز و شانه کردن کردن موهای خیس به کمک این شانه می باشد؛ برای استفاده از این روش درمانی موها را با استفاده از نرم کننده مرطوب کنید، این کار حرکت شانه در میان موها را راحت تر می کند؛ سپس با استفاده از یک شانه دندانه ریز مخصوص شپش، موهای خود را از محل رویش مو روی پوست سر تا انتهای ساقه موها شانه کنید، برای دست یافتن به نتیجه ای بهتر، هر بخش از موها را حداقل دو بار شانه کنید.

 

پس از با هر حرکت شانه در میان موها، آن را از نظر وجود شپش بررسی کنید و بعد از اتمام کار شانه را بشویید؛ این کار را در طول چند هفته، هر سه روز یک بارتکرار کنید؛ با ادامه این روند رفته رفته جمعیت شپش ها کاهش می یابد و دیگر شاهد وجود شپش در سر خود نخواهید بود و از شپش سر رهایی خواهید یافت.

 

استفاده از روغن های آروماتیک برای درمان شپش سر

 

همچنین می توانید برای از بین بردن شپش ها از روغنهای گیاهی آروماتیک مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس، روغن نیم، روغن اکالیپتوس و روغن میخک استفاده کنید.

 

به خاطر داشته باشید که این روغن ها به دلیل طبیعی بودن آسیبی به مادر و جنین نمی رسانند در نتیجه استفاده از آن ها برای درمان شپش در دوران بارداری، منعی ندارد؛ در مواردی نادر، افراد به برخی از روغنهای آروماتیک حساسیت نشان می دهند به همین دلیلمی توانید برای اطمینان از حساسیت زا نبودن این روغن ها برای پوست، قبل از استفاده، چند قطره از آن ها را در پشت دست خود امتحان کنید تا متوجه شوید که به روغن حساسیت دارید یا خیر؟

 

برای درمان شپش سر با استفاده از اسانس های گیاهی 15-20 قطره از روغن را با 56 گرم روغن زیتون مخلوط کنید؛ مخلوط روغنی حاصل را روی پوست سر و مو بزنید و حداقل به مدت 12 ساعت سر خود را با کلاه بپوشانید؛ صبح روز بعد موهای خود را با یک شانه ضد شپش شانه بزنید، سپس با استفاده از شامپو موهایتان را بشویید و آبکشی کنید، در صورت لزوم می توانید درمان را تا رفع کامل مشکل شپش تکرار کنید.

 

استفاده از سس مایونز برای درمان شپش

 

می توانید از راه دیگری برای رهایی از شپش ها استفاده کنید، این روش شامل استفاده از روغن زیتون، کره و مایونز است؛ به سادگی روغن را روی مو و پوست سر بمالید، مو را با کلاه بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک شب روی موها بماند سپس مو را بشویید.

 

پس از رفع کامل شپش از موهای خود و درمان کامل، ممکن است بخواهید برای جلوگیری از شیوع مجدد شپش ها، وسایل مختلف خانه را نیز تمیز کنید؛باید بدانید که شپشها نمی توانند بیش از یک روز بدون داشتن میزبان و زندگی در نزدیکی پوست سر، زنده بمانند؛ با این وجود تمیز کردن موارد خاصی که در چند روز گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند می تواند مفید باشد؛ لباس ها، ملحفه ها و وسایل را که فرد مبتلاء به شپش با آن ها تماس داشته را در آب گرم بشویید و در صورت امکان آن ها را در بالاترین درجه خشک کن برقی، خشک نمایید.

 

 

وسایل مرتبط با مو نظیر برس، شانه و سایر لوازم مو مانند گیره، کش، هدبند و ... را در آب گرم بشویید؛ علاوه بر این ها هر نوع مبلمان یا اثاثه که ارتباط مستقیم با فرد مبتلا به شپش قرار داشته را تمیز کنید، مواردی را که امکان شستشو برای آن وجود ندارد، در کیسه پلاستیکی یا در اتاقی قرار دهید و به مدت دو هفته درب اتاق را و کیسه ها را باز نکنید.

 

نحوه درمان شپش، زمانی که راه های طبیعی جواب نمی دهند

 

داروهای بدون نسخه

 

اگر راهکارهای طبیعی برای درمان شپش کمکی نمیکند، گزینه بعدی شما استفاده از  لوسیون های بدون نسخه و اسپری های ضد شپش می باشد، در صورتی از این روش ها استفاده کنید که از وجود شپش در سر خود مطمئن شده باشید؛ استفاده از شامپو شپش در دوران بارداری بدون تجویز پزشک، توصیه نمی شود؛ زیرا به طور کلی مؤثر می تواند عوارضی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد؛ لوسیون های تأیید شده که توسط خانمهای باردار و شیرده قابل استفاده هستند اغلب به میزان 4٪ لوسیون دی متیون در ترکیبات شان دارند.

 

در صورتی که در دوره ی بارداری یا شیردهی هستید، برچسب محصولات درمانی شپش را به دقت مشاهده و مطالعه کنید و هشدارهای مربوط به نحوه استفاده از این محصولات را مورد توجه قرار دهید؛ اگر در باره ایمنی استفاده از این محصولات در دوره بارداری مطمئن نیستید، قبل از استفاده از محصول، از پزشک خود مشورت بگیرید.

 

برای استفاده از لوسیون یا اسپری، دستورالعمل های روی محصول را دنبال کنید، چون بسته به نوع درمان، روش استفاده می تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال برخی محصولات را باید به شکل محلول به پوست سر جایی که موها روییده اند، بمالید و حتماً باید در مدت گفته شده این درمان را ادامه دهید؛ پس از تکمیل دوره درمان و بعد از گذشت سه تا پنج روز، موی سر را از نظر وجود تخم ریزی مجدد شپش، مورد بررسی قرار دهید؛ بعد از گذشت 10-12 روز، باید مجدداً سر را بررسی کنید، زیرا در این درمان ممکن است تمام تخم های شپش پاک نشود، بنابراین توصیه می شود برای درمان کامل شپش سر حداقل از تلفیق دو راهکار استفاده کنید.

 

 داروهای تجویزی

 

اگر بعد از استفاده از لوسیون یا اسپری بدون نسخه همچنان مشکل شپش سر، بدون ادامه پیدا کرد، ممکن است لازم باشد برای تجویز دارو به پزشک مراجعه کنید، پزشک با توجه به وضعیت بارداری، داروهایی را برای درمان شپش تجویز می کند که خطری برای مادر و جنین نداشته باشد، اما استفاده از این نوع داروها در دوران شیردهی می تواند زیانبار باشد.

 

برخی از داروها از جمله لیندان برای مصرف زنان باردار یا شیرده خطرناک است؛ بنابراین، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا بتواند داروهای مناسب برای شما را تجویز کند.

 

 

 آیا استفاده از روش های درمان شپش در دوران بارداری بی خطر است؟

 

در دوران بارداری، پزشکان به مادران توصیه می کنند که قبل از مصرف هر نوع دارو آن را چک کنند و مطمئن شوند که مصرف این دارو آسیبی به مادر و جنین وارد نمی کند؛ با این حال، برخی افراد با وجود حساسیت بالای دوران بارداری به توصیه های پزشک توجه نمی کنند و به سادگی به نزدیك ترین داروخانه مراجعه کرده و اولین شامپوی شپش در دسترسشان را برای رهایی از مشکل شپش خریداری میكنند؛ اغلب این افراد فراموش میكنند كه شامپوهای ضد شپش ممكن است از مواد شیمیایی ساخته شده باشد که حاوی مقادیر قابل توجهی آفت کش باشد و می تواند سلامتی زن باردار و جنین را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین بهتر است برای درمان شپش در دوران بارداری، به جای استفاده از شامپوهای شیمیایی از روش های درمان طبیعی استفاده کنید.

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید