ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


باورهای غلط درباره شپش سر

شایعات در مورد شپش

چه شایعاتی در مورد شپش های سر وجود دارد؟ 

 

با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، درصد شیوع شپش سر نیز افزایش می یابد در این میان برخی باورهای غلط وجود دارند که پروسه درمان این آفت خونخوار را به تعویق می اندازند.

 

در این مقاله به برخی از باورهای غلط و شایعاتی که در مورد شپش‌ و روش های درمان آن وجود دارد پرداخته می شود.

 

یک. شپش های سر آنقدر کوچک هستند که نمی توان آنها را با چشم غیر مسلح دید.

 

درست نیست: شپش‌ سر‌ به اندازه دانه های کنجد است دیدن آن ها با چشم غیر مسلح دشوار است، اما غیرممکن نیست آن ها به راحتی در نور طبیعی و یا با استفاده از ذره بین دیده می شوند.

 

 

دو. اگر رعایت بهداشت در سطح پایینی باشد، احتمال ابتلا به شپش سر نیز بیشتر است.

 

درست نیست: شپش های سر انگل هایی فرصت طلب هستند آن ها منحصراً با تغذیه از خون انسان زنده می مانند فرقی نمی کند که یک فرد چند بار موهای خود را بشوید یا شوره سر داشته باشد شپش‌ ها فقط به رشته های مو برای رسیدن به پوست سر‌ و تغذیه از خون نیاز دارند.

 

سه. کودکان بیشتر از افراد بزرگسال، در معرض ابتلا به شپش هستند.

 

درست است: در میان موارد مبتلا به شپش، بیشترین آمار مربوط به کودکان است کودکان بیشتر به شپش مبتلا می شوند زیرا آن ها در بازی ها و روابطی که در مدرسه و مهدکودک ها دارند در تماس مکرر با دیگر کودکان هستند تماس سر به سر از مهم ترین راه های انتقال شپش است. در انواع بازی ها و ورزش های کودکان، نزدیک شدن سرها به یکدیگربه طور مکرر اتفاق می افتد.

 

چهار. شپش سر می تواند از سر فرد مبتلا به سر فرد دیگر بپرد.

 

درست نیست: شپش های سر نمی توانند بپرند یا پرواز کنند، آن ها فقط می توانند بخزند. به همین دلیل تماس سر با سر از مهم ترین عوامل انتقال شپش است. از دیگر راه های انتقال شپش استفاده از وسایل مشترکی است که با سر در ارتباط هستند. وسایلی مانند: کلاه، شال، روسری، مقنعه و حتی هدفون.

 

پنج. شپش سر عامل انتقال بیماری های خطرناک است.

 

درست نیست: شپش های سر، بیماری را منتقل نمیکنند، باعث ایجاد زخم نمیشوند و کودکان را بیمار نمی کنند. در حقیقت، آسیب های وارده از شپش سر نسبت به سایر آفات خانگی مانند مگس، پشه و یا موش بسیار کمتر است. شپش ها آزار دهنده هستند اما بیماری زا نیستند. بیشترین آسیب مربوط به شپش های سر، خارش بیش از حد سر، استفاده از درمان های غیر اصولی و مضر برای ریشه کن کردن آن ها است.

 

 

شش. برای درمان موفقیت آمیز شپش های سر، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

درست نیست: شپش های سر را می توان با شامپو ضد شپش و شستشوی مرتب در خانه با موفقیت درمان کرد. اگر مطمئن نیستید که کودک شما شپش‌ سر‌ دارد و در تشخیص شپش‌ سر‌ مشکل دارید، می توانید این مسئله را با پزشک متخصص کودک یا با مسئول بهداشت مدرسه در میان بگذارید.

 

در صورت ابتلا کودکتان به شپش، برای درمان آن باید از دو راهکار ساده اما کاربردی به صورت همزمان استفاده کنید.

 

الف. استفاده از شامپو ضد شپش مخصوص

 

ب. شانه زدن موها با شانه ضد شپش و از بین بردن تخم های شپش در سر

 

هفت. استفاده از سرکه یا سس مایونز به عنوان درمان های خانگی و قطعی شپش سر.

 

درست نیست: هیچ اثبات علمی مبنی بر اینکه روش های خانگی مانند استفاده از سس مایونز و سرکه سفید یا روغن درخت چای برای خلاص شدن از شر شپشها به طور قطعی اثرگذار و مؤثر هستند، وجود ندارد.

 

اما استفاده از این مواد برای بسیاری از والدین کودکان مبتلا به شپش مفید بوده است.

 

به طور کلی سس مایونز و سرکه نمی توانند به عنوان یک درمان کامل مورد استفاده قرار گرفته و عملکردی مشابه شامپوهای ضد شپش داشته باشند. شامپوهای ضد شپش، به طور همزمان، شپش و تخم هایش را از بین می برند در حالیکه استفاده از سرکه، فقط تخم شپش را از بین می برد و استفاده از سس مایونز نیز فقط قدرت از بین بردن شپش های بالغ را دارد.

 

از طرفی استفاده از این روش ها، ممکن است مشکلاتی برای فرد مبتلا به ویژه افراد حساس مثل کودکان و یا زنان باردار به وجود بیاورند.

 

هشت. در صورت عدم پاکسازی تمام خانه از شپش، باید منتظر ابتلا سایر افراد خانواده به شپش باشید.

 

درست نیست: شپش های بالغ در رختخواب، حوله و اطراف خانه معمولاً طی چند روز بدون دسترسی به بدن میزبان می میرند و تخم های شپش نیز بدون وجود گرمای ناشی از پوست سر زنده نمی مانند.

 

بنابراین می توان همه چیزهایی را که در تماس نزدیک با فرد مبتلا به شپش بوده اند را شست. ملافه، روبالشی، کلاه و حوله از مهم ترین وسایلی هستند که می توانند عامل انتشار شپش در خانه باشند و شپش ها با پنهان شدن در آن ها منتظر میزبانی جدید هستند همچنین میتوان وسایلی مثل مبلمان را نیز پاکسازی کرد، شستشوی صندلی های ماشین را فراموش نکنید.

 

نه. انتقال شپش از سگ یا گربه به انسان امکان پذیر است.

 

درست نیست: از آنجا که شپش سر فقط با تغذیه از خون پوست سر‌ انسان رشد می کند، آن ها فقط از انسانی به انسان دیگر منتقل می شوند. شپش ها گونه های متفاوتی دارند و شپش‌ سر‌، یک انگل مختص انسان است. شپش سگ و گربه نیز گونه های مخصوص خود را دارند. منتقل شدن شپش‌ سر‌ انسان، هرگز از حیوانات دیگر مانند سگ یا گربه نخواهد بود. انتقال شپش از حیوانات به انسان فقط در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شپش‌ سر‌ انسان، از خز و موی حیوانات به عنوان یک میزبان موقت استفاده کند.

 

 

ده. می توان شپش ها را با آب از روی مو شست.

 

درست نیست: شپش ها می توانند حدود شش ساعت در زیر آب زنده بمانند. برای از بین بردن شپش ها از این طریق باید به نوعی یک انسان فوق بشری باشید که بتوانید نفس خود را به این مدت زمان زیر آب نگه دارید. خلاص شدن از شر این آفات نیاز به انتخاب یک روش تأیید شده و علمی دارد و آن نیز استفاده از شامپوهای مخصوص از بین بردن شپش‌ و تخم شپش‌ است.

 

یازده. افرادی با موهای کوتاه به شپش مبتلا نمی شوند.

 

درست نیست: شپش‌ ها برای زنده ماندن و تخمگذاری، فقط به تغذیه از خون و گرما نیاز دارند و نوع مو برای آن ها هیچ تفاوتی ندارد.

 

شپش ها از ساقه های مو بالا رفته تا خود را به پوست سر برسانند موی بلند یا کوتاه، صاف یا مجعد، روشن یا تیره برای شپش ها فرقی ندارد.

 

دوازده. بچه های مبتلا به شپش‌ باید از مدرسه به خانه فرستاده شوند.

 

درست نیست: دانش آموزانی که به شپش‌ سر‌ مبتلا هستند می توانند در مدرسه بمانند در صورتی که شپش سر در مدارس به موقع تشخیص داده شود و می توان از گسترش آن در مدرسه پیشگیری کرد.

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: