ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


عوارض عدم درمان شپش سر

عوارض عدم درمان شپش سر چه هستند؟

خطرات ناشی از عدم درمان شپش سر

 

مطمئناً شپش ها از آن دسته حشراتی نیستند که کسی از روبرو شدن با آن ها خوشحال شود؛ اما نارضایتی از وجود شپش ها، به تنهایی برای از بین بردن آن ها کافی نیست؛ در حقیقت درصورت عدم درمان شپش، این حشرات خود به خود از بین نخواهند رفت؛ در چنین شرایطی احتمال اینکه شخص آلوده به شپش، خانه و ساکنین آن، حتی محل کار، مدرسه و خوابگاه را آلوده به این آفات مزاحم کند، بسیار بالا است.

 

یکی از بدترین عواقب ابتلاء به شپش، مشکلات روحی ناشی از آن است؛ با وجودی که بسیاری از والدین، معلمین و مربیان، می دانند که شپش سر ارتباطی با کثیف بودن ندارد، اما هنوز هم هستند افرادی که ممکن است کودکی را که شپش گرفته، تحقیر و مسخره کنند؛ این مسئله برای یک کودک یا نوجوان، ضربه روحی بزرگی به حساب می آید.

 

عفونت های ثانویه ناشی از شپش

 

ابتلاء به عفونت های ثانویه در اثر ابتلاء به شپش، تقریباً نادر است؛ با این وجود، خاراندن بیش از حد پوستی که در اثر گزش شپش ها تحریک شده، می تواند فرد مبتلاء به شپش را دچار عفونت های ثانویه کند؛ میزان شدت این عفونت ها متغیر است و عفونت های نسبتاً خفیف، تا عفونت های بسیار شدید را در بر می گیرد.

 

بنابراین، برای پشگیری از صدمات و دردسرهای بیشتر، درمان شپش سر را به تعویق نیندازید و با استفاده از محصولات مناسب و استاندارد، شر شپش را از سر خود و عزیزانتان کم کنید.

 

چه اتفاقی می افتد اگر شپش سر درمان نشود؟

 

شپش های سر، انگل هایی مقاوم هست؛ این آفات، اندازه ای کوچک و سرعت حرکت بالایی دارند؛ به همین دلیل، متأسفانه تشخیص آن ها در مراحل اولیه ابتلاء، کار بسیار سختی است.

 

اغلب افراد، زمانی متوجه حضور شپش ها می شوند، که جمعیت آن ها به شدت افزایش یافته باشد؛ در نتیجه این افزایش جمعیت و تغذیه بی رویه شپش ها، پوست سر به شدت تحریک شده و زنگ خطر ابتلاء به شپش، برای افراد به صدا در می آید.

 

شپش می تواند، هر شخصی از پیر گرفته تا جوان و زن یا مرد، را مبتلاء کند؛ اما ارتباط بسیار نزدیک دانش آموزان با یکدیگر، به ویژه در مقاطع ابتدیی، سبب می شود این افراد بیشتر در معرض ابتلاء به شپش سر، قرار داشته باشند.

 

به همین دلیل اگر در خانه خود کودکان کم سن و سال دارید که به مدرسه یا کودکستان می روند، بررسی منظم سر آن ها را فراموش نکنید؛ این کار در تشخیص و درمان به موقع شپش، اهمیت بالایی دارد؛ درمان به موقع شپش سر نیز از عواقبی که در ادامه مقاله به آن ها پرداخته شده، جلوگیری خواهد نمود.

 

 

به طور طبیعی، باکتری های فراوانی بر روی پوست بدن ما وجود دارند؛ پوست بدن به عنوان اولین سد دفاعی، از ورود باکتری ها و انتشارشان به داخل بدن جلوگیری می کند؛ وقتی که به هر دلیلی خدشه ای در این سد دفاعی ایجاد شود، یعنی پوست آسیب ببیند، باکتری ها می توانند به داخل بدن نفوذ کرده و در بدن رشد کنند؛ در نتیجه ورود و رشد میکروب ها، در بدن عفونت ایجاد می شود.

 

شکاف و خراشیدگی پوستی ممکن است به روش های مختلفی ایجاد شود؛ چند مورد از شایعترین مواردی که سبب خراش پوستی می شوند عبارتند از؛

 

  • گزیدگی توسط حیوانات

 

  • جراحت یا صدمات پوستی

 

  • گزش حشرات

 

  • خاراندن بیش از حد یک نقطه از پوست

 

اصلی ترین علامت آلودگی به شپش، خارش شدید پوست سر است؛ در صورتی که خاراندن مداوم پوست سر در محل گزیدگی شپش در نتیجه عدم درمان شپش موجب شکاف و زخم پوست شود، ممکن است منجر به عفونت در پوست سر کودکان یا بزرگسالان گردد.

 

 

انواع عفونت های ثانویه ناشی از شپش سر

 

با اینکه خود شپش سر به تنهایی یک عامل به شدت آزار دهنده و ناراحت کننده است، در صورتی که بدون درمان رها شود، می تواند عوارض جانبی منفی نیز، به وجود بیاورد.

 

برخی از مهم ترین عفونت های ناشی از شپش عبارتند از

 

یک - سلولیت ها

 

سلولیت، نوعی عفونت باکتریایی در پوست و بافت های زیر جلدی است؛ معمولاً گونه هایی از باکتری های استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس، عامل ایجاد سلولیت هستند؛ اما در کل، گونه های مختلفی از باکتری ها می توانند عفونت سلولیت را ایجاد نمایند.

 

علائم و نشانه های سلولیت شامل قرمزی، درد، تحریک پذیری بالا، تورم و گرمی در ناحیه مبتلا می باشد؛ برای درمان سلولیت غیرمسری، استفاده از درمان آنتی بیوتیکی ضروری است؛ همچنین برای جلوگیری از ابتلاء به عفونت های متعاقب ناشی از شپش سر، می توان در مراحل اولیه ابتلاء به شپش، از درمان های طبیعی بهره برد.

 

دو - زخم زرد یا ایمپتیگو

 

زخم زرد، یک نوع عفونت پوستی است که گاهی همراه با شپش سر رخ می دهد؛ این بیماری، که توسط عامل باکتریایی در پوست ایجاد می شود، در کودکان بسیار شایع تر است؛ زرد زخم بیماری مسری بوده و به وسیله باکتری های استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس، ایجاد می شود.

 

علائم بیماری زخم زرد عبارتند از، جوش های پوستی که معمولاً همراه با تاول های کوچک و یا کبره و پوسته هایی به رنگ قهوه ای مایل به زرد و زرد تیره دیده می شوند؛ این پوسته ها در نتیجه ترکیدن تاول ها ایجاد می شوند؛ برای درمان زخم زرد، می توان از آنتی بیوتیک استفاده نمود اما بهترین راه پیشگیری از این بیماری، درمان به موقع شپش سر می باشد.

 

سه - عفونت پیدرا

 

عفونت پیدرا، نوعی عفونت در پوست سر است؛ این عفونت می تواند در نتیجه عدم درمان طولانی مدت شپش سر، ایجاد شود؛ عفونت پیدرا نسبتاً نادر است و باعث ایجاد گرهک های سفت، در منطقه آلوده شده مو، می شود؛ عامل ایجاد کننده این عفونت، قارچ های مخمر مانندی به نام تریکوسپورون هستند.

 

 

علائمی مانند گرهک ها، موهای شکننده، درد و خارش، از نشانه های عفونت پیدرا است و این بیماری عموماً مسری نیست؛ کرم ها و شامپوهای ضد قارچ، همچنین داروهای ضد قارچ خوراکی به عنوان درمان این نوع عفونت، به کار برده می شوند.

 

خطرات آلودگی طولانی مدت به شپش سر چیست؟

 

افراد بسیاری هر روز با این سوال مواجه می شوند که، "اصلاً چه اتفاقی می افتد اگر مدت طولانی با شپش ها مدارا کنیم؟ یا اینکه اثرات عدم درمان طولانی مدت شپش چیست؟" یا " آیا شپش ها می توانند خطرساز باشند؟"

 

پاسخ این سوالات می تواند به شما کمک کند تا هرچه زودتر مشکل شپش را درمان کنید و از عوارض آلودگی شپش درمان نشده، جلوگیری نمایید؛ شپش های سر، انگل های انسانی مزاحمی هستند که به طور کلی، دانش آموزان مدارس ابتدایی را بیشتر آلوده می کنند.

 

شپش ها از طریق تماس سر با سر، یا به وسیله اشتراک گذاری وسایل شخصی نظیر برس، شانه، وسایل مو، روسری، کلاه و لباس هایی که در تماس مستقیم با پوست یا موی سر هستند، انتقال می یابد؛ حرکت سریع شپش ها به آن ها کمک می کند که از چشم ما پنهان بمانند، گاهی حتی ممکن است ماه ها بدون اینکه متوجه شویم، میزبان شپش ها بوده باشیم.

 

اثرات به تعویق انداختن طولانی مدت درمان شپش چیست؟

 

همانطور که پیش تر ذکر گردید، شپش ها از خون انسان تغذیه می کنند؛ آن ها پوست سر را گزیده و خون آن را می مکند؛ پوست در محل این گزیدگی های کوچک، تحریک شده و میزبان را مجبور به خاراندن آن ها می کند؛ خاراندن شدید، منجر به خراشیدگی پوستی شده و می تواند خونریزی و عفونت پوستی، در پی داشته باشد.

 

به علاوه، از آنجا که شپش ها خون انسان را می مکند، عفونت طولانی مدت شپش، می تواند برای میزبان خطرناک باشد و سبب بروز کم خونی، به ویژه در افراد مستعدی چون کودکان یا زنان باردار، شود.

 

به یاد داشته باشید که شپش ها سریع تکثیر می شوند و با سرعت نگران کننده ای رشد می کنند؛ اگر 100 عدد شپش خونخوار، در حال تغذیه از خون شما باشند و این کار را برای مدت طولانی ادامه دهند؛ کم خونی و کاهش انرژی ناشی از آن، اتفاق دور از انتظاری نخواهد بود.

 

حال که با عوارض عدم درمان طولانی مدت آلودگی شپش، آشنا شدید، دیگر درمان این انگل های خونخوار را به تعویق نیندازید؛ راحت ترین، سریع ترین، و قطعی ترین راه نجات از شر شپش ها، استفاده از محصولات تخصصی شپش کش لایس کیلر.آی آر است. این محصولات با فرمول بی نظیر خود، کلیه شپش ها و تخم و نمف های شپش را از بین خواهند برد.

 

تخم شپش یا تخم (nits)، تخم هایی است که توسط حشره شپش مادر روی موهای انسان یا حیوان قرار می‌گیرد. این تخم‌ها معمولاً به نظر یک نقطه سیاه یا قهوه‌ای روشن شبیه به خزه بر روی موها چسبیده و متصل هستند.

تخم شپش پس از حدود یک هفته تا ده روز، به شپش کوچک تبدیل می‌شود. پس از این مرحله، شپش جوان در حدود یک تا دو هفته به شپش بالغ تبدیل می‌شود. این مراحل از رشد در محیط گرم و مرطوب سریع‌تر اتفاق می افتد

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید

 


سفارش سم از طریق: