ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


علت شپش و رابطه آن با نوع مو

آیا شپش ها نوع خاصی از مو را ترجیح می دهند؟

علت ابتلا به شپش چیست؟

 

آیا شپش سر فقط موهای کثیف را دوست دارد؟ این یکی از پر تکرار ترین سوالات در رابطه با علت شپش است اما در مورد رنگ مو، جنس مو، کوتاه یا بلند بودن مو و بسیاری سوالات دیگر از این قبیل نیز ابهاماتی وجود دارد که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

 

تصور بسیاری از افراد این است که شپش ها فقط دوست دارند به موهای کثیف بچسبند و چون خودشان همیشه موهای تمیزی دارند فکر نمی کنند ممکن است یک روز به شپش مبتلا شوند.

 

اما آیا واقعا اینطور است؟

 

محققان سال های زیادی را صرف تحقیق در مورد این موجودات کوچک مزاحم کرده اند و هیچ مدرکی دال بر تأیید این تئوری که شپش های سر، موهای کثیف را برای زندگی ترجیح می دهند وجود ندارد و همچنین از نتایج تحقیقات نمی توان اینطور برداشت کرد که شپش ها، موهای تمیز را مکان مناسبی برای زندگی، جفت گیری و تخم گذاری نمی دانند. می توان گفت علت شپش کثیف بودن موهای فرد مبتلا نیست.

 

نکته مهم این است که شپش سر، هم به موهای تمیز و هم به موهای کثیف می تواند انتقال پیدا کند.

 

همچنین واقعیت های جالب دیگری درباره شپش سر وجود دارد که عبارتند از:

 

یک- شپش سر در موهای بلند، بیشتر و شایع تر است.

 

دو- دخترها نسبت به پسرها دو تا چهار برابر بیشتر به شپش سر مبتلا می شوند.

 

سه- شپش سر از طریق تماس با سر فرد آلوده پخش شده و این دلیل محکمی است که چرا شپش ها بیشتر در مهد کودک ها، مدارس و خانواده های آنان گسترش می یابد.

 

چهار- شپش های سر همیشه موجب خارش در سر نمی شوند.

 

پنج- شپش های سر نمی توانند به مدت طولانی خارج از سر زنده بمانند؛ پس برای پیدا کردن شپش ها، تمرکز خود را بر روی موها قرار دهید و نه پیدا کردن آن ها در قسمت های مختلف خانه.

 

 

انتخاب بهترین روش درمان شپش‌ سر

 

تحقیقات جدید نشان داده است که یکی از بزرگ ترین مشکلات در مورد شپش های سر این است که افراد یا نمی دانند چگونه به طور صحیح آن ها را درمان کنند و بین روش های مختلف درمان خانگی شپش سردرگم هستند و از هیچکدام از آن روش ها هم نتیجه مساعدی نمی گیرند یا از گزینه های درمانی موجود راضی نیستند یا اینکه افراد مبتلا به شپش می خواهند از یک روش درمانی با قدمت بیش از چند هزار سال، که متناسب با سبک زندگی امروزی آن ها نیست، استفاده کنند دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد درمان شپش سر راحت نیست.

 

شپش ها در برابر بسیاری از حشره کش هایی که برای کشتن آن ها تولید شده اند، مقاوم هستند و همچنین بسیاری از محصولات به طور همزمان شپش و تخم های شپش را نمی کشد.

 

اکثر مردم دوست ندارند از مواد شیمیایی سمی و خطرناک در موهای خود، مخصوصاً در مورد موهای کودکانشان، استفاده کنند.

 

برای از بین بردن شپش و تخم هایش باید شانه کردن موها را با یک شانه ضد شپش با دندانه های بسیار ریز انجام دهید، این کار باید در چندین نوبت انجام شود و وقت گیر است و این پروسه برای کودکان می تواند بسیار کسل کننده بوده و از همکاری با شما برای از بین بردن شپش ها سر باز بزنند.

 

بررسی انواع مو در ابتلا به شپش

 

این موضوع بسیار عجیب است که بگوییم شپش ها یک نوع خاص از مو را دوست دارند یا نه؟ یااینکه علت شپش داشتن نوع خاصی از مو است! این امر به افرادی با آن نوع موی خاص کمکی نمی کند تا به دلیل نوع موی خود همیشه مواظب ابتلاء به شپش سر باشند، همچنین به دیگر افراد با نوع دیگری از مو نیز کمک نمی کند تا احساس کنند شپش به سراغ آن ها نخواهد رفت.

متأسفانه، این امر چندان ساده نیست، شپش ها همه نوعی از مو را دوست دارند، ضخیم، نازک، فر یا صاف بودن مو برای شپش فرقی ندارد؛ تمام نیاز شپش ها برای تخم گذاری و رشد، فقط اتصال به یک رشته مو در سر انسان است.

 

موی تمیز یا کثیف

 

برخی افراد تصور می کنند که شپش ها فقط مخصوص موهای تمیز هستند، در حالی که برخی دیگر تصور می کنند ابتلا به شپش در افراد با موهای کثیف بیشتر است؛ هیچ کدام از این دو نظریه درست نیست، دانشمندان نتوانسته اند ثابت كنند كه کدام یک از افراد با داشتن موهای تمیز یا كثیف بیشتر موجب جذب شپش می شود.

 

بسیاری از مردم فکر می کنند وجود یک محصول روی موها مانند ژل مو و یا اسپری مو باعث جلوگیری از ابتلاء به شپش سر می شود و شپش نمی تواند بین تارهای مو تخم گذاری کند، به عنوان مثال، فردی که از روغن های مختلف برای موهای خود استفاده می کند، احتمال ابتلا به شپش در آن فرد کمتر است زیرا موهایش لغزنده است و شپش ها نمی توانند به آن متصل شوند اما این امر نمی تواند به طور قطع آن فرد را برای همیشه در مقابل شپش ایمن سازد.

 

موهای کوتاه یا بلند

 

افرادی که موهایشان خیلی کوتاه است ممکن است کمتر به شپش مبتلا شوند، منظور از موهای کوتاه، کسانی است که طول موهایشان کمتر از 5 یا 6 میلیمتر است، شپش ها برای زنده ماندن به گرما احتیاج دارند، به همین دلیل است که آن ها خود را در موهای بلند مخفی می کنند، افرادی که موهای بسیار کوتاه دارند به دلیل دمای کم تر پوست سرشان، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به شپش هستند، با این حال، این یک امر قطعی نیست و مواردی که افراد با موهای کوتاه دارای شپش هستند، نیز وجود دارد.

 

 

پیشگیری از ابتلا به شپش‌

 

جلوگیری از شپش با چند مرحله ساده امکان پذیر است، مهم تر از همه، اگر موی بلند دارید در صورت امکان از پشت ببندید و یا آن ها را ببافید، این کار را هرچه بیشتر انجام دهید، این امر می تواند خطر ابتلا به شپش را کاهش دهد. شایع ترین علت انتقال شپش ها، تماس سر به سر است و هر چه مو بلندتر باشد این اتفاق بیشتر و راحت تر رخ می دهد.

 

علاوه بر این، از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خودداری کنید، که شامل برس مو، کلاه، کلاه ایمنی، روسری، بالش و یا حوله است، همه وسایل شخصی که با سر شخص ارتباط دارد نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود، شپش ها می توانند تا 48 ساعت روی این اجسام زندگی کنند و پس از مواجهه با سر فردی دیگر، به راحتی به موی دیگری منتقل می شوند، اگر از به اشتراک گذاشتن این موارد خودداری کنید، می توانید خطر ابتلا به شپش را کاهش دهید.

 

درمان شپش سر

 

اگر روی موهای خود شپش دیدید، درمان فوری آن ها، به جلوگیری از آلودگی بیشتر کمک خواهد کرد؛ شپش های ماده تا زمانی که بر روی سر شما بمانند تخم گذاری می کنند، در اکثر اوقات، مردم تا زمانی که تخم ها رشد نکنند متوجه وجود شپش روی سرشان نمی شوند.

 

چک کردن منظم سر کودک با یک شانه ضد شپش می تواند به شما در یافتن سریع شپش ها کمک کند، هرچه سریعتر با یک روش درمانی مؤثر عمل کنید، این معضل سریع تر به پایان می رسد.

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: