ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


شپش سر در استخر منتقل می شود یا میمیرد؟

شپش ها در استخر می میرند یا منتقل می شوند؟

انتقال شپش سر در استخر امکان پذیر است؟

 

شپش ها نمی توانند پرواز کنند یا بپرند؛ آن ها تنها از راه تماس مستقیم سر به سر یا استفاده از وسایل شخصی مشترک، از شخص به شخص دیگر انتقال می یابند؛ به عنوان مثال حوله، برس مو و کلاه مشترک می تواند شپش ها را گسترش دهد. اما آیا امکان انتقال شپش سر در استخر نیز وجود دارد؟

 

شپش ها حشرات کوچک و انگلی هستند که می توانند در پوست سر زندگی و از خون انسان تغذیه کنند؛ این انگل ها فقط می توانند به مدت 24 ساعت دور از میزبان خود، زنده بمانند؛ با وجودی که هر کسی می تواند مبتلاء به شپش شود، اما این امر در بین کودکان شایع تر است.

 

آیا افراد مبتلا به شپش سر، می توانند در استخرهای عمومی شنا کنند؟

 

اغلب افراد تصور می کنند شنا در استخر، سبب خفه شدن شپش ها می شود؛ همچنین برخی بر این باورند که کلر موجود در آب استخر می تواند شپش را بکشد؛ اما متاسفانه هیچ یک از این باورها صحیح نیست.

 

شپش ها حتی با وجود کلر در آب استخر، می توانند چندین ساعت در آن زنده بمانند، زیرا این حشرات و تخم های آن ها دارای پوسته ضخیم ویژه ای هستند که برای جلوگیری از ورود آب و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر به بدن آن ها طراحی شده است.

 

اما خبر خوب این است که شپش ها نمی توانند شنا کنند؛ بنابراین، احتمال اینکه شپش از طریق آب استخر از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بسیار کم است.

 

 

شپش ها هنگام مواجهه با آب، خود را محکم تر از قبل به تار مو می چسبانند؛ این مسئله سبب می شود هنگام غوطه ور شدن در آب، شپش ها از موی سر جدا نشوند.

 

با تکیه بر این نکته می توان گفت، متداول ترین شیوه انتقال شپش که تماس سر به سر است، در استخر احتمال کمتری دارد، اما غیرممکن نیست، پس نباید جانب احتیاط را از دست داد.

 

آیا شپش‌ ها در استخر‌ می توانند از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند؟

 

احتمال انتقال شپش سر در استخر درست به اندازه احتمال انتشار آن در سایر محیط ها است؛ یعنی اینکه آب استخر، عاملی نیست که بتواند این احتمال را بیشتر یا کم تر کند؛ در واقع راه های انتقال شپش در استخر، همان راه هایی است که سبب انتقال این آفت در محیط هایی نظیر خانه و مدرسه می شود.

 

مهم ترین عامل انتقال شپش چه در استخر و چه در جای دیگر، تماس مستقیم سر به سر یا استفاده مشترک از وسایلی است که در تماس نزدیک با سر و موها قرار دارند.

 

از آنجایی که شپش ها هنگام ورود به آب، خود را محکم به ساقه مو می چسبانند، در داخل آب پخش نمی شوند؛ بعید است که بتوانند به شخص دیگری سرایت کنند؛ با این حال، استفاده از وسایل شنا به صورت مشترک، می تواند شپش ها را گسترش دهد.

 

برای اثبات اینکه آب، عاملی مؤثر در انقال شپش ها نیست، آزمایشی انجام شد؛ طی این آزمایش، چهار فرد مبتلا به شپش سر، در یک استخر با افراد دیگری که فاقد شپش سر بودند، شنا کردند؛ همانطور که پیش بینی شده بود، شپش ها زنده ماندند، اما به افرادی که مبتلا به شپش نبودند، انتقال نیافتند.

 

اگر شپش ها در استخر، از موی فرد مبتلا جدا شوند، چه می شود؟

 

با وجود بعید بودن این اتفاق، اگر یک شپش، حین شنا در استخر از سر فرد آلوده خارج شود، می تواند چندین ساعت روی سطح آب شناور بماند؛ اگر سر شخص دیگری به سمت شپش حرکت کند، شپش می تواند خود را به میزبان جدید وصل کند؛ باز هم باید گفت با وجود پایین بودن احتمال، این اتفاق ممکن است رخ دهد.

 

درست است که احتمال انتقال شپش سر در استخر نسبت به سایر محیط‌ها تفاوت چندانی ندارد. شپش سر اغلب از طریق تماس مستقیم با موها یا سایر شیء‌های آلوده به آن به فرد انتقال پیدا می‌کند. در استخرها، این انتقال از طریق تماس بین افراد و یا از طریق موادی که آلوده به شپش سر هستند، ممکن است رخ دهد.

عواملی که در انتقال شپش‌ها در محیط استخر تاثیر دارند عبارتند از:

  1. تماس مستقیم: اگر شخص آلوده به شپش سر به صورت مستقیم با شخص دیگری در استخر تماس برقرار کند، احتمال انتقال افزایش می‌یابد.

  2. اشتراک وسایل شخصی: استفاده از وسایل شخصی مانند کلاه شنا، دستمال، شانه مشترک یا ابزارهای دیگر در استخرها می‌تواند طریق انتقال شپش سر باشد.

  3. حضور در محل‌های عمومی: برخی از استخرها ممکن است افراد زیادی را به خود جلب کنند و این افراد ممکن است آلوده به شپش مو و یا شپش دستگاه تناسلی باشند

 

آیا شنا در یک استخر حاوی کلر، می تواند شپش‌ ها را بکشد؟

 

تحقیقات مراکز کنترل و پیشگیری آفات، نشان داده است که شپش ها می توانند در آب کلردار استخر زنده بمانند؛ شپش سر، آفت بسیار جان سختی است؛ این حشره کوچک و در عین حال آزار دهنده، در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است.

 

مطالعه ای که به شکل آزمایش غوطه وری شپش ها به مدت بیست دقیقه در آب کلردار انجام شد، نشان داد که کلر رقیق موجود در آب استخر برای از بین بردن شپش های سر، کافی نیست؛ در طول این آزمایش، کلر توانست شپش ها را به طور موقت بی حرکت کند، اما این حشرات کمتر از یک دقیقه پس از خروج از آب، فعالیت خود را از سر گرفتند.

 

همچنین گزارش ها نشان می دهد که شنا در آب کلردار استخر، نه تنها نمی تواند شپش ها را بکشد بلکه، وقتی که فرد مبتلا به شپش سر خود را در آب فرو می برد، شپش ها محکم تر به موی او می چسبند، تا جریان آب نتواند آن ها را از موی میزبان جدا کند.

 

آیا شپش ها می توانند در محوطه استخر انتقال پیدا کنند؟

 

احتمال انتقال شپش از فردی به فرد دیگری در محوطه خارج از آب استخر، بیشتر است؛ حوله، برس مو و کلاه شنا و حتی لوازم دیگری چون عینک شنا، مواردی هستند که می توانند باعث شیوع و انتقال شپش ها و تخم های آن ها شوند.

 

 

بنابراین، باید به ویژه در رابطه با کودکان محتاط بود؛ چرا که کودکان هنگام بازی با دوستانشان به دلیل تماس با مو و سر آن ها، بیشتر مستعد ابتلاء به شپش هستند.

 

برای کاهش هرچه بیشتر این احتمال، به کودکان یادآوری کنید که شپش ها از طریق تماس نزدیک انتشار می یابند؛ گرچه شپش ها نمی توانند شنا کنند، اما از طریق تماس با موی خشک یا مرطوب انتقال می یابند؛ بنابراین، کودکان باید از تماس با دیگران در استخر خودداری کنند؛ آن ها همچنین باید مراقب باشند لوازم شنای خود مانند کلاه، عینک، و حوله را با کسی به اشتراک نگذارند.

 

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال شپش از طریق آب استخر چیست؟

 

استفاده از کلاه شنا، یکی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به شپش از طریق آب استخر است؛ کلاه شنا علاوه بر این که می تواند از انتشار شپش های سر در استخر جلوگیری کند، سبب محافظت از مو در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی موجود در آب استخر می شود؛ اما این نکته را به یاد داشته باشید که نباید از کلاه شنای شخص دیگری استفاده کنید.

 

آیا می توان از کلر برای از بین بردن شپش سر استفاده کرد؟

 

همانطور که اشاره کردیم، با وجودی که کلر یک ماده سمی است، اما در غلظت پایین نمی تواند شپش را ریشه کن کند؛ کلر رقیق شده با آب، تنها قادر است برای مدتی محدود، فعالیت شپش ها را کاهش دهد.

 

 

با این حال هرگز از محلول غلیظ کلر برای از بین بردن شپش های روی سر خود و یا سر کودکان، استفاده نکنید؛ کلر با غلظت بالا، شاید بتواند شپش ها را نابود کند، اما عوارض جانبی جدی به دنبال دارد که اغلب آن ها غیر قابل جبران هستند.

 

برخی عوارض استفاده از کلر غلیظ برای از بین بردن شپش ها عبارتند از؛

 

سوختگی و تاول روی پوست

 

آسیب چشم یا کوری

 

تهوع و استفراغ

 

تنگی نفس

 

عوارض ریوی و تنفسی

 

درد و قرمزی

 

احساس سوزش در بینی و گلو

 

سرفه

 

سردرد

 

در انتها باید گفت، درمان شپش و تخم شپش کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است؛ برای موفقیت در مبارزه با شپش سر، استفاده از مواد مناسب و داروهای تخصصی که برای از بین بردن شپش ها فرموله شده اند، ضروری است؛ بنابراین به جای استفاده از درمان های خانگی یا داروهای غیر استاندارد که جز هدر دادن وقت و هزینه نتیجه ای ندارند، از شامپو های کشنده شپش و تخم شپش لایس کیلر.آی آر استفاده کنید.

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: