ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


اقدامات لازم جهت درمان شپش دانش آموزان

درمان شپش سر در دانش آموزان

زمانی که معلمان در مدرسه متوجه شپش در سر دانش آموزان می شوند باید اطلاعات لازم را به دانش آموزان داده و همچنین برای آن ها بروشورهای آموزشی، که به والدین برای کنترل شپش کمک می کند آماده کنند. بسته های آموزشی که در آن نحوه ی کنترل و از بین بردن شپش ها را قدم به قدم به خانواده ها آموزش می دهد.

 

همچنین برای پیشگیری از شیوع و گسترش شپش سر در مدارس باید قوانینی وجود داشته باشد که بتوان از آن ها تحت عنوان سیاست های پیشگیرانه استفاده کرد.

 

روش هایی برای کنترل شپش سر دانش آموزان در مدارس

 

هنگامی که یکی از کارکنان مدرسه متوجه شپش سر در یکی از دانش آموزان می شود؛ می تواند از روش های زیر برای کنترل شرایط استفاده کند.

 

کودک باید از فعالیت هایی شامل تماس نزدیک یا به عبارت دیگر، بغل کردن و به اشتراک گذاری موارد شخصی مثل کلاه، هدفون، لباس و شانه با دانش آموزان دیگر منع شود.

 

مسئولین مدرسه باید این موضوع را به والدین دانش آموز اطلاع دهند. بهتر است برای اطلاع دادن این موضوع، با والدین تماس بگیرید و با آن ها صحبت کنید مطالعات نشان داده است که در این شرایط ارتباطات کلامی اثرگذاری بیشتری بر والدین دارد؛ تا اینکه بخواهید کودک را با نامه ای که در آن اخطار ابتلاء به شپش فرزندشان در آن نوشته شده است، به خانه بفرستید.

 

به محض اینکه متوجه شپش در سر دانش آموز شدید از بیان آن در کلاس خودداری کرده و برای فرستادن کودک به خانه تا زمان تمام شدن آخرین کلاس صبر کنید؛ زیرا اگر دانش آموز به شپش مبتلاء باشد، احتمالاً برای هفته هاست که آلوده به شپش شده است و فرستادن دانش آموز از سر کلاس درس می تواند منجر به تمسخر او از طرف همکلاسی ها و خجالت زده شدن دانش آموز مبتلاء شود.

 

برای اینکه مانع از گسترش شپش در مدرسه شوید باید به والدین همکلاسی های فرد آلوده به شپش سر، این مورد را اطلاع رسانی کنید و از والدین بخواهید، همه فرزندان خود را در خانه، نسبت به وجود شپش در سر چک کنند. در صورت ابتلا شدید دانش آموز به شپش بهتر است دانش آموز تا اتمام درمان در خانه بماند.

 

 

همچنین مدرسه باید والدین را با اطلاعاتی در مورد هجوم شپش سر و گزینه های درمان آن مطلع سازد.

 

شپش سر یک مشکل شایع در مدارس و جمعیت‌هایی است که افراد به طور نزدیک با یکدیگر در ارتباط هستند. شپش سر به عنوان حشره‌ای کوچک، خون‌خوار و به موهای سر انسان چسبیده است. این مشکل به ویژه در مدارس به دلیل نزدیکی فیزیکی بین دانش‌آموزان و به اشتراک گذاری اشیاء شخصی مثل کلاه، محصولات مو، و... رخ می‌دهد

 

مسئولیت والدین برای ممانعت از گسترش شپش در مدارس

 

والدین مسئولیت نهایی فرزندان خود را بر عهده دارند که شامل کمک به پیشگیری و مدیریت موارد شپش سر از طریق بررسی منظم موهای کودکانشان و شروع به درمان فوری در هنگام تشخیص شپش سر است.

 

سیاست های مدرسه برای کنترل شپش سر در دانش آموزان

 

زمانی که مدرسه دچار شیوع شپش شده است، دانش آموزان باید به خوبی برای انجام روش های پیشگیرانه و درمانی مدرسه برای کنترل شپش سر، توجیه شده باشند، در واقع آگاهی رسانی به دانش آموزان از مهم ترین اقدامات مدرسه در این زمینه است.

 

مسئولین مدرسه باید برای ارزیابی همیشگی شپش در دانش آموزان، فردی تعیین کنند و این فرد باید به طور مرتب برای بررسی موهای دانش آموزان اقدام کند؛ این کار یکی از بهترین روش های پیشگیری از شیوع شپش در مدرسه خواهد بود.

 

با آشنا کردن دانش آموزان با مشخصات ظاهری شپش، علائم و نشانه های وجود شپش در سر و همچنین روش های مناسب درمان شپش سر، می توان از خود دانش آموزان در فرآیند پیشگیری از شیوع شپش سر در مدرسه کمک گرفت.

 

می توانید در جلسات مختلف برای والدین و دانش آموزان از ابعاد گسترش شپش در بین کودکان و بررسی سایر جنبه های شیوع شپش صحبت کنید.

 

مسئولیت مراکز بهداشتی در کنترل شپش در مدارس

 

ارائه پشتیبانی فنی و علمی به مدرسه از مسئولیت های مراکز بهداشت است؛ این ممکن است شامل جلسات آموزشی برای کارکنان مدرسه در مورد تکنیک های غربالگری، شناسایی شپش سر، گزینه های درمان شپش سر، انتشار آخرین اطلاعات در مورد توصیه های درمانی شپش سر و اقدامات کنترلی باشد.

 

اقدامات موثر برای کنترل شپش سر دانش آموزان در مدارس

 

تعیین شخصی مانند یک پرستار مدرسه برای بررسی دانش آموزان هنگامی که شیوع شپش رخ می دهد؛ این شخص باید روزانه کودکان آلوده به شپش را به مدت 10 روز پس از درمان بررسی کند؛ درمان مرحله اولیه شپش سر در دانش آموز ممکن است به 7 الی 10 روز زمان احتیاج داشته باشد اما ریشه کن شدن قطعی شپش، بسته به مدت آلودگی کودک به شپش، ممکن است یک ماه به طول بیانجامد.

 

فرد مشخص شده برای بررسی شپش سر در دانش آموزان، باید به تمام مشخصات ظاهری شپش در تمام مراحل چرخه زندگی شپش، تسلط داشته باشد بهتر است این آموزش ها از طریق مراکز بهداشتی در اختیار این افراد قرار بگیرد.

 

به والدین و دانش آموزان در مورد روش های پیشگیری از آلوده شدن شپش؛ آموزش های مکفی داده شود و همیشه بر این تأکید داشته باشند که پیشگیری از شپش بسیار آسان تر از درمان شپش است.

 

از دفترچه های آموزشی برای راهنمایی بیشتر والدین در زمینه شناسایی و درمان شپش استفاده کنند.

 

در مدارسی که شپش سر یک مشکل مداوم است تشکیل گروهی شامل والدین، مدیر مدرسه، معلمان مدرسه و یک پرستار بخش بهداشت و درمان برای ارائه برنامه ی کاهش آلودگی مجدد، مفید خواهد بود.

 

 

نکاتی برای جلوگیری از انتقال شپش در مدارس

 

به کودکان بیاموزید که شانه، برس، لوازم جانبی مو، کلاه، روسری، هدفون یا هر نوع لوازم شخصی که با سر در ارتباط است را به اشتراک نگذارند.

 

کلاه های دیگران را نپوشید؛ حتی برای خرید کلاه در فروشگاه های بزرگ بهتر است آن ها را امتحان نکنید زیرا ممکن است فردی که قبلا آن را پوشیده به شپش مبتلا بوده است.

 

به کودکان بیاموزید که لباس هایشان مثل کت، کاپشن و پالتو را به صورت جداگانه آویزان کنند به طوری که با هم تماس نداشته باشند؛ برای کاهش تماس وسایلی مانند کلاه و شال نیز می توانند آن ها را داخل آستین های کت و یا پالتو قرار دهند؛ همچنین در صورت داشتن کمد اختصاصی، بهتر است وسایل خود را داخل کمد بگذارند.

 

لوازم سر مشترک در مدارس مانند عینک های محافظ در آزمایشگاه ها، در هر بار استفاده، قبل از اینکه با دانش آموزان دیگر به اشتراک گذاشته شوند باید الکل تمیز و ضد عفونی شوند.

 

والدین را ترغیب کنید که فرزندان خود را به طور مرتب در مورد شپش سر چک کنند؛ آموزش در مورد شپش سر را از داخل کلاس ها شروع کنید، تا کودکان بتوانند شپش های سر و کارهایی که برای جلوگیری از شیوع شپش ها می‌توانند انجام دهند را یاد بگیرند و با خانواده های خود همکاری کامل را داشته باشند.

 

آیا کودکان مبتلاء به شپش سر نباید به مدرسه بروند؟

 

شپش سر باعث بیماری نمی شود؛ درست است که آن ها ناراحت کننده و ناخوشایند هستند، اما خطرناک نیستند.

 

کودکانی که شپش سر دارند باید تحت درمان قرار بگیرند و پس از درمان قطعی شپش، یعنی حذف تخم شپش و شپش های بالغ، به مدرسه بروند زیرا در غیر این صورت ممکن است باعث انتقال شپش به سایر همکلاسی هایشان شوند.

 

شپش سر چگونه منتشر می‌شود؟

 

بیشتر افراد تصور می کنند شپش ها قابلیت پرواز و یا حتی جهیدن از موهای سر یک فرد مبتلا به سر افراد دیگر را دارند؛ اما شپش ها بال ندارند و ساختار بدنشان نیز قابلیت پریدن و یا جهیدن را در اختیار آن ها نمی گذارد؛ شایع ترین علت شیوع شپش از طریق تماس نزدیک و طولانی سر به سر است.

 

وسایلی مانند کلاه ایمنی، کلاه، شانه و غیره نیز از علل شایع برای انتقال شپش هستند، اما این انتقال شپش در صورتی اتفاق می افتد که این وسایل قبل از 48 ساعت دوباره مورد استفاده قرار گیرند، زیرا شپش ها برای زنده ماندن به تغذیه از خون انسان و همچنین گرمای بدن انسان احتیاج دارند و به دور از این منابع نمی توانند زنده بمانند همچنین تخم های شپش یا همان رشک ها نیز نمی توانند در دماهای پایین تر از دمای بدن انسان هچ شوند.

 

چگونگی تشخیص شپش در دانش آموزان

 

مشاهده تخم های شپش یا شپش های بالغ زنده از بهترین راه های تشخیص شپش سر است.

 

از کودک خود بخواهید در محوطه ای کاملاً روشن بنشیند و موهایش را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید تا راحت تر بتوانید به جستجوی شپش و یا تخم شپش در سر بپردازید هر قسمت را با استفاده از یک شانه دندانه دار ظریف و یا شانه های ضد شپش مخصوص بررسی کنید.

 

شپش سر به سرعت حرکت می کند و از نور دوری می کند؛ با خیس کردن موها از قبل، ممکن است سرعت حرکت شپش های سر کم شده و پیدا کردن آن ها راحت تر باشد.

 

تخم های شپش در ناحیه انتهایی رویش مو روی گردن و پشت گوش ها یافت می شوند زیرا این قسمت ها از سر، دمای بیشتری نسبت به سایر قسمت های سر دارند در صورت ابتلاء کودک به شپش، به راحتی می توانید تخم های شپش را در قسمت های ذکر شده پیدا کنید.

 

تخم‌های شپش در فاصله یک سانتیمتری از پوست سر هستند

 

گاهی نیز ممکن است شوره سر، قسمت هایی از پوست سر، ذرات گرد و غبار و آلودگی های دیگر، با تخم شپش اشتباه گرفته شود اما تخم ها توسط شپش ماده بالغ به ساقه مو وصل شده اند و کندن آن ها از ساقه مو دشوار است، در حالی که شوره و ذرات دیگر اینگونه نیستند و به راحتی از مو جدا می شوند.

 

 

درمان شپش سر چگونه است؟

 

روش های درمانی مختلفی برای ریشه کن کردن شپش وجود دارد اما برای درمان شپش باید عوامل مهمی نظیر استفاده آسان، مؤثر بودن درمان در مدت کوتاه و حفظ سلامتی فرد مبتلاء به شپش در نظر گرفته شود.

 

می توانید با استفاده از شانه های ضد شپش مخصوص، تخم های شپش را از موها پاکسازی کنید؛ با این کار سرعت درمان شپش سر افزایش می یابد.

 

روش های درمانی مختلفی وجود دارند مانند استفاده از سرکه یا سس مایونز؛ اما استفاده از روش های خانگی به صبر زیادی نیاز دارد و فرآیند درمان شپش را به بیش از یک ماه افزایش می دهد اما شما می توانید برای سرعت بخشیدن به روند ریشه کن کردن شپش در سر، از شامپوهای ضد شپش مخصوص استفاده کنید.

 

استفاده از این شامپوها چند ویژگی مهم دارد از قبیل:

 

  • سرعت بخشیدن به روند نابودی شپش

 

  • حفظ سلامت پوست سر فرد مبتلا

 

  • نابودی قطعی شپش و تخم شپش به صورت همزمان

 

نکات عمومی ایمنی هنگام درمان شپش

 

قبل از شروع هرگونه درمان شپش سر، با پزشک مشورت کنید؛ تحت هیچ شرایطی، کودک دو ماهه‌ی خود را، قبل از صحبت با پزشک، تحت درمان های خانگی قرار ندهید.

 

برای از بین بردن شپش های سر کودکان با روش های خانگی به ویژه درمان با سس مایونز هرگز کیسه پلاستیکی را به مدت طولانی روی سر کودک قرار ندهید.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: