ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


بررسی شپش در حیوانات خانگی

بررسی شپش در حیوانات خانگی

بررسی احتمال سرایت شپش از حیوانات به انسان

 

یکی از سوالات متداول در مورد شپش سر این است که آیا شپش در حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به انسان منتقل می شود؟ یا  از انسان به سگ یا گربه و هر حیوان خانگی دیگری قابل انتقال است یا خیر؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است که شپش ها، حشراتی هستند که کاملاً به مو می چسبند و هر نوع شپش، ترجیحات دمایی مشخصی دارد.

 

شپش های سر انسان برای زنده ماندن به دو چیز نیاز دارند، گرمای سر انسان و خون انسان به عنوان وعده های غذایی. شپش سگ و یا گربه، گونه شپش مخصوص به خود را دارد.

 

دمای بدن حیوانات خانگی ما، با نیازهای شپش انسان سازگار نیست، گاهی اوقات شپش از سر انسان به موی حیوان انتقال می یابد اما چون شرایط برای بقاء مطلوب نیست، آنجا نمی ماند، سگ یا گربه برای شپش انسان مانند صندلی یا کلاه می باشند که ممکن است برای مدت کوتاهی یک سکوی فرود باشد اما شپش انسان نمی تواند در آنجا زنده بماند، بنابراین آن ها نمی خواهند به آنجا بروند و اگر یک شپش دو روز روی حیوان خانگی بماند، خواهد مرد.

 

آیا شپش انسان می تواند روی سگ زنده بماند؟

 

حیوانات خانگی می توانند یک ناقل برای شپش باشند، اما نمی توانند میزبان همیشگی شپش انسان باقی بمانند.

 

در حالی که این یک اتفاق نادر است، این بدان معنی است که حیوان خانگی می تواند برای ساعت ها شپش را بر روی بدن خود حمل کند و به گسترش آن کمک کند، یک پتو می تواند تخم شپش را منتقل کند و اگر پتو را به کسی بدهید ممکن است شپش ها را انتقال دهید، این اصل در مورد حیوانات خانگی نیز صدق می کند در حالی که حیوانات خانگی، میزبان مورد نظر شپش ها نیستند، اما ممکن است یک ناقل باشد که چند ساعت شپش را با خود حمل می کنند.

 

در مورد شپش سر، در حدود 98 درصد موارد، از طریق تماس مستقیم از سر انسان به سر دیگر منتقل می شوند؛ در موارد بسیار نادر، یک شپش ممکن است برای چند ساعت به امید پیدا کردن میزبان مناسب بر روی یک جسم واسطه مانند سگ، گربه یا مبل و کوله پشتی حرکت کند.

 

معمولاً تا زمانی که میزبان انسان دیگری پیدا نشود، روی آن باقی خواهد ماند و در اصل، حیوانات خانگی باعث ماندگاری طولانی مدت شپش نمی شوند، به عبارت دیگر، حیوانات خانگی بستر مناسبی برای شپش انسان نیستند، اما ممکن است سهواً به عنوان ناقل عمل کنند و آن را انتقال دهند.

 

آیا شپش سگ می تواند به انسان منتقل شود؟

 

برخی بیماری ها می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند اما مطمئناً شپش یکی از آن ها نیست؛ محققان با استفاده از یک پرسشنامه آنلاین در مورد انتقال شپش از سگ به انسان، متوجه شدند بسیاری از فراد فکر می کنند که حیوانات خانگی آن ها، شپش را به آن ها یا فرزندانشان منتقل می کنند؛ باید گفت در حالی که بیماری های جدی زیادی به صورت مسری از حیوانات به انسان ها منتقل می شود اما شپش جزء این دسته از بیماری ها و انگل ها قرار نمی گیرد.

 

از آنجایی که شپش سر در چندین سال گذشته در کودکان زیادی، مشکلاتی ایجاد کرده است، مردم احتمالاً از ارتباط بین حیوانات خانگی و کودکان سردرگم شده اند، سگ شما شپش ها را به فرزندان شما منتقل نمی کند و شپش سگ نیز روی موهای انسان نمی تواند زندگی کند.

 

 

آیا شپش‌ در‌ سگ‌ ها شایع است؟

 

ابتلاء سگ خانگی به شپش یک مورد نادر است بسیاری از صاحبان سگ های خانگی حتی نمی دانند که شپش ها وجود دارند، چون ابتلاء به شپش در سگ ها در شرایط بسیار غیر بهداشتی شیوع پیدا می کند.

 

خبر خوب این است که شپش ها نمی توانند از یک گونه به گونه دیگر منتقل شوند، شپش سگ روی سگ ها می ماند، شپش گربه ها روی گربه ها و شپش های انسان بر موی انسان.

 

همانطور که قبلاً ذکر شد، ممکن است که یک شپش سگ بتواند به انسان منتقل شود اما نمی تواند انسان را به عنوان یک میزبان دائمی انتخاب کند و در صورتی که میزان سگ دیگری را پیدا نکند خواهد مرد.

 

اگر شما یا فرزندتان به شپش آلوده هستید که به خودی خود از بین نمی رود، این یک شپش انسانی است، نه شپش سگ و بر عکس این نیز صادق است، سگ شما نمی تواند شپش انسان را بگیرد، شپش انسان روی سگ زنده نخواهد ماند.

 

مشخصات ظاهری شپش در حیوانات

 

شپش ها حشراتی با بدن صاف، شش پا و بدون بال هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده اند، آن ها تمام زندگی خود را بر روی حیوان خانگی شما زندگی می کنند، تخم های شپش نیز به صورت دانه های ریز سفید دیده می شوند.

 

اگرچه شپش ها ناخوشایند، ناراحت کننده و منزجر کننده هستند، اما شما می توانید به طور موثری آن ها را بر روی هر موجود زنده مورد هدف قرار داده و از بین ببرید.

 

بررسی شپش‌ در‌ سگ ها

 

تریکودکت کانیس نوعی شپش جونده است که در سراسر جهان شیوع دارد؛ این شپش، یک ناقل برای کرم نواری شکل در سگ است، هنگامی که روی سگ خانگی خود، کرم های نواری را مشاهده می کنید، معمولاً به صورت زوائد خشک و برنجی شکل در اطراف مقعد هستند.

 

لینوگناتوس ستوسوس یک شپش مکنده است، این انگل چسبنده، خون سگ را از طریق پوست می مکد، لینوگناتوس می تواند بیشتر از تریکودکت ها باعث آسیب پوستی شود و در واقع می تواند منجر به کم خونی شود، به خصوص در توله سگ ها؛ این شپش همچنین در سرتاسر جهان یافت می شود، آن ها نژاد سگ های مو بلند را دوست دارند و قادر به تحمل آب و هوای سردتر می باشند.

 

سگ ها چگونه شپش می گیرند؟

 

سگ می تواند شپش ها را فقط از سگ دیگری که شپش دارد و یا وسایل آلوده به تخم شپش و تجهیزات مربوط به نظافت سگ و غیره دریافت کند؛ این سگ ها معمولا به مدت های طولانی در محیط های تمیز زندگی نمی کنند.

 

 

شپش ها با توجه به تغییر آب و هوا و شرایط نامطبوع، می توانند خود را مجدداً احیا کنند و شروع به سازگاری با محیط های خشک و سردتر می کنند.

 

آلودگی به شپش ها بیشتر در مناطق گرمسیری رخ می دهد، گزارش آلودگی به شپش در آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه بین 4 تا 22 درصد می باشد، البته شیوع شپش می تواند بسیار بیشتر از این آمار باشد، اگر شما یک سگ را از آب و هوای بسیار گرم و یا از یک پناهگاه با زاد و ولد ضعیف به سرپرستی پذیرفته اید، احتمال دارد که این سگ مبتلاء به شپش باشد.

 

علائم شپش‌ در‌ سگ‌

 

مانند بیشتر اکتوپارازیت ها؛ انگل هایی که روی پوست زندگی می کنند و نه داخل بدن؛ سگ شما ابتلاء به شپش را با خارش نشان می دهد، هرچه آلودگی بیشتر شود، ممکن است قسمت هایی از بدن سگ را ببینید که دچار ریزش مو شده است.

 

به هر یک از علائم زیر در سگ توجه کنید

 

  • خارش

 

  • خراش یا زخم

 

  • پوشش موی خشک و بی کیفیت

 

  • موی در هم گره خورده

 

  • ریزش مو

 

  • بی قراری به دلیل خارش بیش از حد

 

  • کم خونی در توله سگ ها

 

پراکندگی ضایعات پوستی روی سگ به تشخیص شما کمک می کند، شپش ها دوست دارند در اطراف گوش، گردن، شانه ها و مقعد زندگی کنند؛ از آنجا که بسیاری از بیماری های پوستی و انگل های مختلف می توانند علائم مشابهی مانند خارش و خراش های کوچک ایجاد کنند، مشاهده محل ضایعه به دامپزشک کمک می کند تا موشکافانه تر آن را بررسی کند.

 

چگونه می توان شپش‌ سگ‌ را زود هنگام تشخیص داد؟

 

بررسی دقیق پوست با یک ذره بین می تواند شپش ها را آشکار کند، همچنین استفاده از شانه هایی با دندانه های بسیار ریز می تواند به پیدا کردن شپش های روی موی سگ کمک کند.

 

دامپزشک می تواند به سادگی با استفاده از نوار چسب، آن را روی موی سگ قرار داده و به وجود شپش روی موی سگ پی ببرد اگر شپش ها روی نوار چسب به خوبی مشخص نبودند می توان با استفاده از میکروسکوپ روی نوار چسب را بررسی کرد.

 

یک روش ساده نیز خراش دادن پوست سگ است که در هر معاینه، دامپزشک می خواهد با این کار اطمینان حاصل کند که حیوان خانگی شما انگل دیگری مانند کنه ندارد.

 

درمان شپش سگ

 

از آنجا که شپش های سگ نادر هستند، در برابر حشره کش های رایج مقاومت چندانی نشان نمی دهند که این امر نکته ای مثبت برای درمان شپش در سگ، محسوب می شود.

 

برای ریشه کن کردن شپش ها، هر هفته یا دو هفته یک بار از محصولات مخصوص درمان شپش سگ، با تکرار های زیاد استفاده کنید، این کار باید با راهنمایی و تأیید دامپزشک انجام شود.

 

 

در موارد نادری که آلودگی به صورت شدید اتفاق می افتد ممکن است کنترل محیطی نیز مورد نیاز باشد، تمام ملافه ها را تمیز کرده یا هرگونه رختخوابی را که نمی توانید مورد شستشو قرار دهید را دور بیندازید، در سگ های مو بلند یا سگ هایی با پوشش ضخیمی از مو دارند، اصلاح کردن سگ ممکن است کمک کننده باشد، همچنین می توان از سمومی که برای از بین بردن شپش ها در محیط، تهیه شده اند استفاده کنید.

 

اهمیت تشخیص شپش در سگ

 

آیا تا به حال مشکل خارش داشته اید؟ پسوریازیس؟ واکنش شدید به نیش حشرات؟ یا خارشی با دلیل ناشناخته؟ خارش می تواند شما را دیوانه کند و باعث مراجعه شما به مراقبت های فوری یا اورژانس گردد.

 

دامپزشکان مشکلات پوستی زیادی را مشاهده می کنند که ممکن است دلایل کاملاً متفاوتی داشته باشند؛ سگ شما مستعد ابتلا به شپش، کک، کنه، سایر انگل های برون زی، آلرژی های پوستی، عفونت های پوستی و چندین بیماری پوستی دیگر است.

 

همه این بیماری های پوستی تا زمانی که تشخیص داده شوند و درمان شوند، به روند خود ادامه می دهند و بدتر می شوند، تلاش برای درمان سگ شما بدون تشخیص و کمک دامپزشک به معنای استفاده از یک کالای اشتباه است که مشکل پوستی را بدتر می کند.

 

ابتلاء به شپش در سگ نادر است، اگر سگ شما خارش دارد یا روی پوست خراشیدگی، ریزش مو یا زخم های پوستی دارد، خرید شامپوی غیر تخصصی مشکل را حل نمی کند، به همین دلیل باید به دنبال تشخیص دقیق باشید.

 

وقتی می بینید یک سگ هفته ها یا ماه ها دچار خارش شده است و به دلیل خارش شدید، ریزش مو و ضایعات بدنی دارد، این سگ ها رنج می برند و نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارند.

 

دامپزشکان آموزش های مهمی در مورد بیماری های واگیردار می دهند، این آموزش ها می تواند از شما و حیوان خانگی شما در مقابل بیماری ها و انگل ها محافظت کند.

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: