ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


پیشگیری قطعی از آلودگی شپش

بهترین راه پیشگیری از شپش چیست؟

یازده روش پیشگیری از شپش سر

 

آلودگی به شپش سر در بین کودکان پیش دبستانی و دبستان و مربیان و معلمین آنها بسیار شایع است، به طوری که براساس آمارها، حدود سه تا شش میلیون کودک در رده سنی 3 تا 11 سال،همه ساله مبتلا به شپش می شوند. برای کاهش انتقال شپش و یا پیشگیری از انتقال شپش چه کارهایی می توان انجام داد؟

 

برخلاف تصور مردم، شپش ها هیچ ارتباطی با پاکیزگی ندارند و هر شخصی ممکن است شپش بگیرد؛ معمولاً ابتلاء به شپش از طریق تماس مستقیم سر به سر اتفاق می افتد، اما در بعضی موارد، تشخیص داده شده که شپش های کوچک می توانند به روی لباس، اسباب بازی و اثاثه یا لوازم خانه نیز قادر به حرکت هستند؛ اما نیازی به نگرانی نیست، شپش های سر خطری برای سلامت افراد محسوب نمی شوند در واقع این حشرات مزاحم، مشکلی فراتر از خارش برایتان بوجود نمی آورند.

 

حتی اگر این اتفاق بیفتد و شما مبتلاء به شپش شوید، میتوانید با 11 ترفند و نکته های بسیار ساده ارائه شده در این مقاله برای جلوگیری از شپش سر، اقدام کنید.

 

یک) دشمن خود را دقیقاً بشناسید.

 

باید اعتراف کنیم که اغلب ما قبل از دیدن تصاویر شپش در کتاب های حشره شناسی یا در سایت های مختلف، نمی دانستیم که شپش های سر چه شکلی هستند؛ اینکه بدانیم دنبال چه چیزی هستیم یا اینکه حشراتی که با آن ها مواجه می شویم چه نوع آفاتی هستند، در انتخاب روش درمانی مناسب و پیشبرد صحیح آن، تأثیر به سزایی دارد، پس قبل از هر چیز با یک جستجوی سریع در اینترنت ظاهر شپش های سر را مورد بررسی قرار دهید.

 

 

دو) بررسی روزانه موهای سر خود و سایر اعضای خانواده برای پیشگیری از شپش.

 

از آنجا که شپش ها حشرات ریز و سریعی هستند، معمولاً از روی وجود تخم شپش در میان موها ابتلاء به شپش سر مشخص می شود؛ زیرا تخم های شپش سر به رشته های مو وصل شده اند و جابجا نمی شوند در نتیجه راحت تر قابل مشاهده هستند؛ در صورتی که چیزی که آن را تخم شپش تصور می کنید با شستشو یا روش های دیگر از تار مو جدا شده یا برطرف شود، احتمالاً فقط شوره سر بوده است؛ هفته ای یک بار موهای فرزندان خود را بررسی کنید و به  پشت سر و پشت گوش ها توجه بیشتری داشته باشید. زیرا این مکان ها جایی است که شپش ها تمایل بیشتری به جمع شدن در آن جا دارند؛از دیگر نشانه های ابتلاء به شپش این است که خارش سر ناشی از آن ها ممکن است تا 6 هفته ادامه داشته باشد.

 

سه) به فرزندانتان گوشزد کنید تا لوازم مرتبط با سر و مو را با دوستانشان به اشتراک نگذارید.

 

شپش ها می توانند به مدت یک تا دو روز بدون میزبان زندگی کنند و می توانند از طریق کلاه، هدست، هدفون، لباس، کاپشن، کت و روسری به دیگران منتقل شوند.

 

چهار) برای پیشگیری از شپش سر برس مو خود را از بقیه جدا نگه دارید.

 

از آنجایی که شپش ها به راحتی می توانند از طریق ابزارهایی مانند برس و شانه به دیگران منتقل شوند، بهتر است هر یک از اعضای خانواده برس و شانه مخصوص به خود داشته باشند این ترفند را امتحان کنید و حتماً لوازم جانبی مو را از هم جدا کنید.

 

پنج) از انتقال شپش میهمانانتان جلوگیری کنید.

 

اگر میهمانی دارید که قرار است شب را در خانه شما سپری کند، برای پیشگیری از انتقال احتمالی شپش از این فرد، بهتر است تمامی ملافه و روبالشی ها را پس از استفاده، با درجه حرارت بالا در ماشین لباسشویی بشویید و در بالاترین درجه حرارت خشک کن خشک شان کنید؛ به این ترتیب احتمال ابتلاء به شپش و آفاتی مانند ساس را به طور کامل از میان خواهید برداشت.

 

شش) برای پیشگیری از شپش در شامپوها از اسانس های گیاهی استفاده کنید.

 

شپش ها به بعضی از رایحه ها واکنش می دهند مانند روغن درخت چای، روغن نعناع، روغن اکالیپتوس، روغن اسطوخودوس، روغن رزماری، لیموترش و مرکبات؛ برای محافظت بیشتر، شامپویی با این عطرها برای کودک خود انتخاب کنید یا با افزودن این اسانس ها به شامپوهای، از این آفات پیشگیری کنید.

 

هفت) برای از بین بردن شپش، از روغن های گیاهی استفاده کنید.

 

برای از بین بردن شپش با استفاده از روغن های گیاهی، چند قطره از روغن های نام برده شده در روش قبل را با مقداری آب در یک بطری مخلوط کنید و بر روی کلاه لباس ها، کاپشن ها اسپری کنید، تا از مبتلا شدن کودکان به شپش جلوگیری کنید؛ امتیازِ دیگری که استفاده از این روش دارد این است که به لباس ها عطر دلنشینی میبخشند.

 

 

هشت) لباس های کلاهدار یا کلاه و روسری ضد شپش بپوشید.

 

استفاده از یک اسپری معطر ساخته شده از اسانس نعناع بر روی بخش هایی از لباس ها که در تماس با سر و گردن قرار دارند روشی است که می تواند به از بین بردن شپش ها و تخم های آن هاکمک کند؛ اگر گمان می کنید که در معرض شپش قرار دارید، اسپری معطر نعناع را روی لباس، لوازم مرتبط با مو، بالش یا سایر وسایل خانگی که فرزندتان با آن ها تماس دارد، اسپری کنید.

 

نه) قبل از نشستن روی صندلی های سینما یا هواپیما یک شال روی آن ها قرار دهید.

 

وقتی به بیرون میروید و از وسایل موجود در اماکن عمومی استفاده می کنید، ممکن است در معرض ابتلاء به شپش ها قرار بگیرید؛ روکش صندلی های سینما، تئاتر و صندلی های هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مواردی هستند که پتانسیل بالایی در انتقال شپش ها دارند؛ بهتر است قبل از نشستن بر روی این صندلی ها، برای محافظت از ابتلاء به شپش شال یا روسری روی قسمت بالای صندلی بیندازید.

 

ده) موهای فرزندانتان را جمع کنید و بالا ببندید.

 

برخی شواهد نشان می دهد که دختران به دلیل داشتن موهای بلند، کمی بیشتر از پسران در معرض ابتلا به شپش قرار دارند؛ بالا بستن و جمع کردن موها، احتمال آلودگی شپش سر را کاهش می دهد.

 

 

یازده) از خشک کن برای خشک کردن لباس های خود استفاده کنید.

 

اگر فرزند شما در معرض شپش قرار گرفته است یا دارای شپش سر است و می خواهید از ابتلا مجدد به شپش و انتقال آن به سایرین جلوگیری کنید، حتماً رختخواب، بالش و وسایل خزدار مانند عروسک ها را که کودک با آن ها تماس داشته، پس از شستشو حداقل 15 دقیقه در خشک کن قرار دهید تا شپش ها و تخم هایش را به طور کامل بکشد.

 

شپش سر معمولاً با تماس مستقیم سر به سر (مو به مو) پخش می شود؛ با این حال، احتمال کمی وجود دارد که این آفات با به اشتراک گذاشتن لباس یا وسایلی که شپش ها روی آن خزیده اند، پخش شوند؛ خطر آلوده شدن به شپش از طریق شپشی که روی فرش یا مبلمان افتاده است بسیار کمتر است زیرا شپش ها نمی توانند بیشتر از 1-2 روز بدون داشتن میزبانی برای تغذیه وتأمین درجه حرارت مورد نیاز برای بقاء آن ها، زنده بمانند.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: