ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


هر آنچه باید راجع به شپش و درمان شپش بدانید

در مورد شپش و نحوه درمان آن چه می دانید؟

شپش ها چگونه آفاتی هستند؟

 

آیا شپش های سر می توانند بپرند؟ آیا آنها موهای تمیز را ترجیح می دهند؟ آیا باید یک برس مخصوص بخریم؟ چطور از آنها رهایی یابیم؟ نکات کلیدی درباره این حشره خونخوار که انگل موی سر نیز شناخته می شود رادر این مقاله بخوانید.

 

چطور می فهمیم که دچار شپش‌ سر‌ شده ایم؟

 

تنها راه مورد اعتماد برای تشخیص ابتلا به شپش آن است که حشرات زنده و در حال حرکت پیدا کنید. این به آن دلیل است که ممکن است تخم شپش با شوره یا ترشحات روغنی سر که دور مو ایجاد می شوند با شپش اشتباه گرفته شوند حتی اگر شما تخم شپش پیدا کنید تشخیص مرده یا زنده بودن آنها بسیار سخت است.

 

همه افرادی که شپش سر دارند خارش سر را تجربه نمی کنند و ممکن است خارش سر، دلایل فیزیولوژی و یا دلایلی مثل اگزما داشته باشد بهترین راه برای پیدا کردن یک حشره زنده روی سر، برس کشیدن موها است. این روش حدوداً 4 برابر مؤثرتر از بهم زدن موها برای یافتن یک تخم شپش با چشم غیر مسلح است.

 

شانه ضد شپش‌ معمولی یا شانه ضد شپش‌ الکترونیکی؟

 

بسیاری از شانه هایی که برای رهایی از شپش و تخم شپش فروخته می شوند برای این هدف مناسب نیستند. ممکن است دندانه های برس خیلی از هم فاصله داشته باشند، از  جنس پلاستیک نرم باشند و یا در فاصله های نامنظم از هم قرار گرفته باشند. یک برس تشخیص ایده آل یک نوع پلاستیکی با دندانه های موازی صاف است که فاصله دندانه ها از هم کمتر از 0.3 میلیمتر است. هیچ مدرکی وجود ندارد که برس هایی با دو لایه دندانه و یا برس های الکترونیکی مؤثر تر عمل می کنند.

 

 

برس کشیدن باید روی موهای نمدار و در نور کافی انجام شود. اضافه کردن نرم کننده کار را راحت تر می کند. از ریشه مو شروع کنید دندانه های شانه ضد شپش را با پوست سر تماس دهید و خیلی آرام به سمت پایین بکشید. با دقت روی دندانه ها به دنبال یک حشره به اندازه یک دانه کنجد بگردید.

 

روش های ریشه کن کردن شپش سر

 

خیلی از درمان هایی را که توسط پزشک تجویز می شوند بر پایه مواد روغنی به نام دیمیتیکون هستند. این روغن به طور فیزیکی مجراهای تنفسی شپش را مسدود می کند و منجر به خفه شدن آن ها می شود، اما ضد شپش های قدیمی تر که حاوی پرمترین و ملاتونین بودند شپش ها را مسموم می کردند.

 

بعضی از شپش های سر نسبت به این حشره کش ها مقاوم شده اند به همین دلیل آنها دیگر بهترین راه درمان نیستند. به دلیل اینکه دیمیتیکون مثل یک مانع فیزیکی عمل می کند شپش ها نمیتوانند نسبت به آن مقاوم شوند، اما هنوز هم 80 الی 90 درصد مواقع کارساز هستند.  راه حل آن است که موها را به محصول مورد نظر آغشته کنید و سپس یک هفته بعد دوباره این کار را انجام دهید تا اگر شپش جدیدی از تخم بیرون آمده باشد درمان شود.

 

درمان‌ های غیر شیمیایی نیز برای دفع شپش‌ وجود دارد؟

 

شما می توانید برس خیس کشیدن را با نرم کننده و برس های دندانه دار امتحان کنید. این روش تا 57 درصد موارد سر را از شپش پاکسازی می کند اما اینکار باید چهار دفعه و در مدت دو هفته انجام شود برای موهای بلند و فر این کار حدوداً 30 دقیقه طول می کشد.

 

مراکزی وجود دارند که با استفاده از دستگاه های مکش، شپش ها را به طور فیزیکی جدا می کنند. در زمانی که دیر متوجه شپش سر شده باشید و شپش ها در سر زیاد شده باشند، این راه حل خوبی است تا تعداد زیادی از آنها را از بین ببرید. همچنین شما می توانید از روغن درخت چای استفاده کنید که شپش ها را مسموم می کند اما آنها فقط در غلظت های 10 درصد با بالا مؤثرند و ممکن است در این غلظت ها پوست سر شروع به سوزش کند. بیشتر شامپو های حاوی روغن درخت چای و نرم کننده ها کمتر از یک درصد روغن درخت چای دارند بنابراین روی شپش ها موثر نیستند.

 

راهکارهای درمان شپش در کودکان

 

متاسفانه یکی از کارهایی که بچه های کوچک اصلا دوست ندارند شانه کردن موهایشان است.

 

 

بهتر است که حواس آنها را پرت کنید مثلا هنگام شانه کردن موهایشان از کسی بخواهید برایشان قصه بخواند. سرگرم کردن آنها با فرآیند یافتن شپش ها می تواند مفید باشد به کودکان بگویید که موهای عروسک هایشان را برای پیدا کردن شپش های خیالی شانه بزنند. پیشنهاد کنید که یک قصه بنویسند و یا یک فیلم بسازند و اگر به علم علاقه دارند آنها را تشویق کنید که توسط یک ذره بین شپش های مرده را نگاه کنند. در واقع برای کسب نتیجه بهتر در همکاری کودکان برای دفع شپش بهتر است از علایق آن ها پیروی کنید.

 

آیا این درست است که شپش‌ ها می توانند بپرند و آیا آنها موهای تمیز را ترجیح می دهند؟

 

خیر این ایده ممکن است به دلیل این باشد که هنگام شانه کردن موهای خشک الکتریسیته ایجاد شده در موها باعث می شود شپش ها به هوا بپرند آنها نمی توانند پرواز کنند، شنا کنند و یا بپرند. آنها در اثر ارتباط فیزیکی از سری به سر دیگر راه می روند اگر آنها از سر جدا شوند آسیب پذیرند و تخم ها باید در محیط گرم بمانند. بنابراین شما نمی توانید شپش ها را از روی تخت و یا پشتی صندلی ها بگیرید شپش های سر معمولاً هر 5 ساعت از خون تغذیه می کنند و اگر آنها از سر جدا شوند خیلی سریع ضعیف می شوند و می میرند.

 

درباره ترجیح دادن موهای تمیز نیز، این فقط یک باور غلط است که هیچ گونه مبنای علمی ندارد برای شپش ها تمیز یا کثیف بودن مو و یا بلند و کوتاه بودن مو تفاوتی ندارد.

 

آیا می توان از ابتلا به شپش سر پیشگیری کرد؟

 

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که روغن درخت چای و اسطوخودوس بازدارنده شپش سر هستند، اما باید مطالعات گسترده تری در این مورد انجام شود. نکته کلیدی آن است که در صورت مشاهده شپش در کودکان، مدرسه کودک را آگاه کنید و والدین دوستان نزدیک آنها را ترغیب کنید که موی سر کودکان خود را چک کرده و درمان کنند و خودتان نیز به طور مداوم سر کودک خود را چک کنید. شناسایی در اولین مرحله بسیار مهم است حالت ایده آل آن است که شپش ها را قبل از آنکه آنها شانس تخمگذاری داشته باشند از بین ببرید.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: