ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


مهمترین مسائل در مورد شپش سر

هر آنچه که باید راجع به شپش بدانید

بررسی مهمترین مسائل در مورد شپش سر

شپش ها اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند. شپش سر در کودکان کوچکی که به مهدکودک، پیش دبستانی یا دبستان می روند، رایج تر است. در این سن کودکان بیشتر در کنار هم بازی می کنند و موها و سرهای آن ها با هم در تماس است. همچنین ممکن است آن ها در این سن از وسایل شخصی همچون برس، کلاه، گیره مو و موارد مشابه به طور مشترک استفاده کنند. افراد بزرگسالی که با این کودکان زندگی می کنند، نیز بیشتر در معرض ابتلا به شپش سر می باشند.

 

شپش ها از راه تماس مستقیم گسترش پیدا می کنند

 

معمولا شپش ها از طریق موهای افراد منتقل می شوند. همچنین آن ها فقط برای مدت زمان کوتاهی می توانند بر روی لباس یا سایر وسایل شخصی زنده بمانند. بنابراین استفاده از یک برس موی مشترک به آن ها کمک می کند تا به فرد جدیدی منتقل شوند. آن ها قادر نیستند از روی سر فرد مبتلا بپرند یا پرواز کنند و فرد دیگری را درگیر کنند.

 

آن ها به آسانی قابل تشخیص هستند

 

شپش ها و تخم آن ها بسیار کوچک هستند. ولی می توانید با چشم غیر مسلح آن ها را مشاهده کنید. آن ها دارای رنگ های سفید، قهوه ای یا خاکستری تیره هستند. شما می توانید بیشتر اوقات آن ها در قسمت موهای پشت گردن یا پشت گوش پیدا کنید. تخم های شپش لکه های گرد یا بیضی شکل می باشند که محکم به قسمتی از ساقه مو که به پوست سر نزدیک است، می چسبند. اگر در حال تلاش برای برداشتن آن ها هستید موفق نخواهید شد. زیرا آن ها تکان نخواهند خورد. یک راه عالی برای تشخیص هجوم آن ها، شانه کردن موهای خیس با استفاده اط شانه مخصوص ضد شپش است.

 

ممکن است آن ها از خود علائمی بر جای نگذارند

 

مشاهده شپش زنده (شپش جوان) بر روی پوست تنها نشانه ی هجوم آن ها است. مشاهده تخم شپش ها به تنهایی به معنای هجوم آن ها نمی باشد. همیشه شپش سر باعث ناراحتی شما نمی گردد. بعد از گذشت زمانی نشانه ها قابل مشاهده هستند، شایع ترین نشانه ها مشکل خارش است که ممکن است این مشکل تا هفته ها یا حتی ماه ها پس از هجوم شپش ها آغاز نشود.

 

شپش ها باعث ایجاد آلرژی می گردند

 

واکنش آلرژیک بدن به نیش حشراتی مانند شپش باعث خارش می گردد. خاراندن زیاد پوست باعث ایجاد زخم یا کندن پوست سر می شود. ممکن است در برخی موارد زخم های ناشی از خاراندن عفونی شوند. بنابراین اگر متوجه علائم عفونت زایی همانند قرمزی پوست، تورم یا درد یا غدد لنفاوی حساس در گردن خود شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

شما باید شپش را درمان کنید

 

شپش های سر خود به خود از بین نخواهند رفت. اگر فکر می کنید کودک شما درگیر شپش شده است، چند مرحله برای رهایی از دست آن ها وجود دارد که باید فورا آن ها را انجام دهید. می توانید برای اطمینان به پزشک مراجعه نمایید. ابتدا به مهد کودک یا مدرسه کودکان تان اطلاع بدهید تا سایر دانش آموزان از این نظر بررسی شوند. اعضای خانواده را کنترل کنید تا علائم شناسایی شوند. در نهایت، همه افرادی که مبتلا شده اند را باید هم زمان درمان کنید.

 

روش های مختلفی برای درمان وجود دارد

 

اغلب از روش های درمانی بدون نسخه برای از بین بردن شپش ها استفاده می شود. ولی ممکن است این روش برای کودکان خردسال بهترین روش نباشد. به عبارت دیگر این محصولات شپش ها را از بین می برند ولی آن ها را نمی کشند. این دستورالعمل ها را باید از زمان استفاده از دارو تا مرحله شستن آن ها با دقت کنترل کنید. این کار ممکن است 9 تا 10 روز نیاز به درمان داشته باشد. اگر این دو روش درمانی مفید نبود، برای دریافت داروهای قوی تر به پزشک مراجعه نمایید.

 

چگونه خانه خود را از شپش ها محافظت کنیم

 

شپش ها نمی توانند مدت زمان زیادی بر روی تختخواب زنده بمانند ولی بهتر است ملحفه های افراد مبتلا را با آب داغ بشویید. این روش در مورد لباس هایی که در 48 ساعت گذشته نیز پوشیده اید نیز صادق است. در حالیکه بعضی اوقات به والدین توصیه می شود تا تمام عروسک های کودک را تمیز و قرنطینه کنند، کارشناسان گفته اند این کار ضرورتی ندارد. اگر کودک شما دارای یک عروسک مخملی مختص به زمان خواب است پیشنهاد می گردد آن را به مدت زمان 20 دقیقه در داخل خشک کن داغ قرار دهید یا آن را به مدت زمان دو هفته درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید.

 

درمان های خانگی، همیشه مفید نیستند

 

بعضی از والدین بر این عقیده هستند که سس مایونز، سرکه سفید، روغن زیتون یا روغن درخت چای داروهای طبیعی خوبی برای از بین بردن شپش سر هستند. آن ها می گویند اگر سس مایونز را بر روی پوست سر بمالید و کلاهی بر روی موها قرار دهید، شپش ها خفه می شوند. علاوه بر این گفته می شود سرکه، تخم شپش ها را از بین می برد. در حالی هیچ شواهدی برای پشتیبانی از این روش های درمانی خانگی وجود ندارد، متخصصان اطفال می گویند استفاده از آن ها ضرری ندارد ولی نمی توان از آن به عنوان روش درمانی اصلی استفاده نمایید.

از شانه های با دندانه های ریز استفاده کنید

 

استفاده از شانه های دندانه ریز، یکی دیگر از روش های از بین بردن شپش ها است. دندانه های این شانه ها باعث می گردند تا شپش ها از درون موها خارج شوند. این روش درمانی زمان بر است و نیاز به صبر دارید. شما شاید شانس بهتری برای درمان موها با یک شامپوی دارویی داشته باشید تا از شر آن ها نجات پیدا کنید.

 

افسانه هایی در مورد شپش سر

 

وجود شپش در سر در افراد به معنای زندگی در طبقات پایین یا نشانه عدم رعایت بهداشت نیست. این حشرات قادر هستند تا 6 ساعت در زیر آب زنده بمانند. بنابراین افرادی که حتی به طور مرتب حمام می کنند به همان اندازه در معرض ابتلا هستند. خوشبختانه این حشرات ناقل بیماری نیستند.

 

شپش سر در محیط مدرسه

 

هرگز کودکان را به خاطر شپش از مدرسه دور نکنید. فقط کافی است مطمئن شوید مستقیم در تماس با افراد مبتلا نیستند. پس از درمان، ممکن است تخم این حشرات درون موها باقی بمانند تا از بین بروند.

 

راه محافظت در برابر شپش سر

 

اگر فرزند کوچکی در منزل دارید نمی توانید آن ها را از شر شپش ها خلاص کنید. بچه ها سرشان با هم تماس پیدا می کند یا از وسایل شان به طور مشترک استفاده می کنند. بنابراین بهترین اقدام این است که به طور مرتب مو و پوست آن ها را بررسی کنید تا زود متوجه آن ها شوید و سریعا درمان را برای جلوگیری از گسترش حشرات به بقیه افراد را شروع کنید.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: