ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


مقابله با شپش سر در مدارس

راهنمای معلمان برای مقابله با شپش در مدارس

 

راهنمای معلمان در برخورد با شپش سر در دانش آموزان

 

شپش کلمه ای است که با ذکر آن، به طور تلقینی سر اکثر افراد بویژه معلمان به خارش می افتد؛ امروزه شیوع شپش در مدرسه ها به قدری رایج شده که در برخی از مدارس وجود این حشرات ریز و آزاردهنده امری کاملاً طبیعی به نظر می رسد، در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که در مورد شیوع شپش در مدارس چه می توان کرد؟ کارشناسان دفع آفات مواردی را برای ریشه کن کردن شپش سر از مدارس ارائه داده اند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

 

یک) با پوشاندن موها، خود را در برابر تهاجم شپش سر در امان نگاه دارید.

 

توصیه میشود برای پیشگیری از ابتلاء به شپش، موی سر کودکان خود را جمع کنید و آن را به کمک روسری یا کلاه بپوشانید؛ این روش به ویژه در زمان همه گیری شپش در مدارس برای جلوگیری از ابتلاء به شپش بسیار مفید است.

 

دو) از داروهای ضد شپش طبیعی استفاده کنید.

 

ظاهراً شپش ها عاشق موهای تمیز هستند. بنابراین یک راه حل برای جلوگیری از تهاجم شپش ها این است که موهایتان را چرب کنید؛ برخی روغن های گیاهی به دلیل رایحه ای که دارند به شدت شپش ها را فراری می دهند پس بهتر است به منظور چرب کردن موها از اسانس های گیاهی فراری دهنده شپش نظیر روغن درخت چای، روغن نارگیل، روغن نعناع و روغن رزماری استفاده کنید.

 

پیشنهاد متخصصین مبارزه با آفات به معلمین این است که برای جلوگیری از شیوع شپش در مدارس هر صبح ها چند قطره از روغن نعنا یا روغن رزماری یا سایر روغن های ذکر شده را به موی دانش آموزان خود بزنید؛ همچنین معلمین می توانند در این زمینه از والدین دانش آموزان نیز کمک بخواهند.

 

 

سه) به دانش آموزان و والدین آن ها آموزش دهید که شامپوی ضد شپش گیاهی بسازند.

 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد شیوع شپش در مدارس بسیار گسترده است؛ در چنین شرایطی پیشگیری از ابتلاء به شپش منطقی ترین و کم هزینه ترین کاری است که می توان انجام داد؛ برای این منظور می توانید به دانش آموزان و والدینشان روش ساخت یک شامپوی ضد شپش گیاهی را بیاموزید که به سادگی با افزودن چند قطره اسانس گیاهی به شامپوهای معمولی بوجود می آید.

 

چهار) از تماس لباس های دانش آموزان با یکدیگر جلوگیری کنید.

 

و قتی در یک کلاس شپش شیوع پیدا می کند یکی از مناسبترین مکان ها برای انتقال شپش از یک فرد به دیگری، آویز لباس ها است؛ مخصوصا در فصل پاییز که کودکان برای محافظت از خود در برابر سرما لباس های بیشتری می پوشند تمام آویزهای یک کلاس مملو از لباس های آن ها می شود؛ در چنین شرایطی برای ابتلاء کل دانش آموزان یک کلاس به شپش سر تنها کافی است یکی از آن هاشپش داشته باشد.

 

برای جلوگیری از این اتفاق ترسناک می توان از کیسه های پلاستیکی استفاده کرد؛ به این ترتیب که هر یک از لباس ها را در کیسه نایلونی مجزا قرار داده و در آن را محکم ببندید، سپس طوری که به کیسه آسیبی وارد نشود آن را به آویز لباس بیاویزید.

 

پنج) برای کشتن شپش ها آن ها را در معرض سرما و گرمای شدید قرار دهید.

 

شپش ها حشرات بسیار حساسی هستند که نمی توانند سرما یا گرمای زیاد را تحمل کنند؛ اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید می توانید برای اطمینان از ریشه کنی شپش ها از کیف، وسایل و لباس های شاگردانتان، از آن ها بخواهید که وسایل خود را داخل کیسه های زباله قرار دهند سپس نام هر یک از آن ها را به روی کیسه مربوطه یادداشت کنید و کیسه را در خارج از کلاس و در حیاط مدرسه قرار دهید؛ البته برای اینکه شپش ها را به این شکل در اثر سرما از بین ببرید لازم است این کیسه ها را حداقل به مدت 48 دقیقه در سرمای شدید قرار دهید.

 

 

گرما نیز می تواند برای از بین بردن شپش مورد استفاده قرار بگیرد، در این روش پاکسازی شپش معلمان می توانند از والدین تقاضا کنند پیش از ورود فرزندان به خانه لباس های آن ها را در معرض دمای بالای خشک کن قرار دهند تا به این ترتیب هیچ شپشی را به داخل خانه برده نشود؛ برای کارساز بودن این روش باید حداقل لباس ها را بیست دقیقه در معرض گرما قرار دهید.

 

شش) از شیوع شپش ها در مدارس جلوگیری کنید.

 

هرچند ارتباط نزدیک دانش آموزان در مدارس امر مثبتی است که به آموزش آن ها کمک می کند اما در بعضی موارد از جمله زمان شیوع شپش بهتر است فاصله ها کمی بیشتر حفظ شود؛ توصیه متخصصین دفع آفات برای کنترل شیوع شپش در مدارس این است که معلمان نظارت دقیقی بر رفتار دانش آموزان داشته باشند و به آن ها اجازه ندهند که از وسایل مرتبط با موی یکدیگر به صورت مشترک استفاده کنند؛ این کار به کاهش شیوع شپش در کلاس کمک بسزایی خواهد کرد.

 

هفت) از دیگران درخواست کمک کنید

 

باید توجه داشته باشید که به محض شیوع شپش در کلاس، هم دانش آموزان و هم والدین آن ها را در جریان قرار دهید؛ همچنین برای پیشگیری از شیوع گسترده شپش در کل مدرسه، مدیر را هم از موضوع مطلع کنید؛ این کار کمک می کند تا علاوه بر تدابیر اتخاذ شده در مدرسه، والدین نیز به شکلی آگاهانه تر با رعایت نکات مراقبتی در خانه، شما را در مبارزه علیه شپش ها یاری کنند؛ همچنین می توانید برای از بین بردن شپش ها در محیط مدرسه از سموم شپش کش مختص محیط استفاده کنید؛ سعی کنید این کار را آخر هفته که دانش آموزان در مدرشه حضور ندارند انجام دهید.

 

از مربی بهداشت مدرسه برای بررسی موهای دانش آموزان از نظر وجود شپش کمک بخواهید؛ به این ترتیب می توانید به صورت دوره ای و در مدت زمانی کوتاه تک تک دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده شپش درمان این مشکل را در اسرع وقت و قبل از همه گیر شدن آن آغاز کنید.

 

همچنین معلمان می توانند با مراجعه به منابع قابل اعتماد اینترنتی، در زمینه راهکارهای جدید مبارزه ای علیه شپش سر اطلاعات کسب کنند و با مطالعه تجربیات همکارانشان با انتخاب بهترین راهکار مبارزه علیه شپش سر شر این آفات را از سر دانش آموزان کم کنند.

 

 

احتیاط های عمومی

 

بر اساس توصیه های ارائه شده توسط متخصصین دفع آفات، به دانش آموزان خود بیاموزید که از به اشتراک گذاشتن مواردی که به صورت مستقیم با سر، گردن و موها تماس پیدا می کنند خودداری کنند؛ برس، شانه، لوازم جانبی مو نظیر کش، گیره، گل سر، همچنین کلاه، هدفون، روسری، حوله و حتی گوشواره ها همگی می توانند شپش های را در درون خود جای دهند و آن ها را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند.

 

به کودکان گوشزد کنید که مبل، صندلی، بالش، فرش و تختخواب نیز از راه های انتقال شپش ها هستند. پس دانش آموزانی که در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و در خوابگاه عمومی اقامت دارند، باید در این مورد دقت بیشتری داشته باشند و از تماس نزدیک با شخص مبتلابه شپش و وسایل او اجتناب کنند.

 

چرا باید در مورد شپش سر با دانش آموزان صحبت کنیم؟

 

در رابطه با اینکه چرا باید با دانش آموزان درباره شپش ها صحبت کنیم دلایل زیادی وجود دارد؛ اولین دلیل این است که دانش آموزان در رده سنی ابتدایی بیشتر در معرض ابتلاء به شپش ها قرار دارند. بنابراین شناخت شپش ها به کاهش اضطراب ناشی از ابتلاء به این آفات کمک می کند. همچنین دانستن چگونگی انتقال شپش ها به دانش آموزان کمک می کند درک بهتری از دلایل انجام روش ها پیشگیرانه داشته باشند و این اقدامات را با رغبت و دقت بیشتری انجام دهند، از طرفی این کار سبب می شود کودکان در برابر هر کدام از همکلاسی هایشان که مبتلا به شپش می شود حساس تر رفتار کنند.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: