ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


شپش و ریزش مو

آیا شپش ها باعث ریزش مو می شوند؟

آیا شپش ها یا سایر انگل ها، می توانند سبب ریزش مو شوند ؟

 

یكی از مهمترین دلایل ریزش مو و آسیب دیدن موها، آلودگی به انگل است. یکی از شایع ترین انگل های مو، شپش است این یک موضوع ناخوشایند است و اکثر مردم دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند، اما خبر خوب این است که انگل ها مشکلاتی هستند که معمولاً قابل درمان هستند و موهای فرد مبتلا بعد از آن به طور طبیعی رشد می کنند.

 

متداول ترین مسیر انتقال شپش، از طریق تماس سر به سر است به همین کودکان و دانش آموزان بیشتر مستعد ابتلا به شپش سر هستند. اگر چه بزرگسالان نیز می توانند ناقل آنها باشند. شپش ها می توانند به مدت محدودی در لباس، حوله، مبلمان و هر آنچه فرد مبتلا به شپش با آن در ارتباط بوده است زنده بمانند.

 

چگونگی احتمال ریزش مو ناشی از شپش

 

بر خلاف باور عامه مردم، در واقع شپش های سر ترجیح می دهند که در مو و پوست تمیز زندگی کنند. بنابراین ابتلا به شپش به معنای داشتن بهداشت ضعیف نمی باشد. برای اکثر افراد، آلودگی با شپش نه فقط آزاردهنده است، بلکه سبب خارش شدید در سر نیز می شود. به دلیل متفاوت بودن سطح سیستم ایمنی افراد، واکنش آن ها نیز نسبت به شپش و عوارض وجود آن در سر، نیز متفاوت است در برخی افراد ابتلا به شپش می تواند سبب ریزش مو در فرد شود. خاراندن بیش از حد نیز می تواند سبب این مسئله شود کنترل آن نیز دشوار است زیرا ممکن است در خواب نیز این کار را انجام دهید.

 

 

انواع انگل در مو

 

شایع ترین انگل هایی که می توانند موها را آلوده کنند، شپش های سر هستند. آن ها در موها زندگی می کنند، در فاصله یک سانتیمتری از ریشه مو، تخم می گذارند و بسیار سریع تولید مثل می کنند که منجر به آلودگی سریع می شوند آن ها از تخم بیرون آمده از خون پوست سر تغذیه می کنند. به منظور عدم انعقاد خون، مواد شیمیایی ترشح می کنند که پوست را تحریک کرده و سبب خارش و گاهی اوقات پاسخ های آلرژیک می شوند که می تواند منجر به ریزش مو گردد.

 

یکی دیگر از دلایل ریزش مو به واسطه وجود شپش در سر تخم های چسبنده آن ها است و این تخم ها فقط بوسیله شانه زدن می توانند از موها جدا  شوند. این مسئله میتواند باعث کننده شدن موها از ریشه شود و حتی مدت طولانی بعد از اینکه درمان شپش ها انجام شد می تواند مشکل ایجاد کند وقتی در حال شانه زدن موهای فرد آلوده به شپش هستید قبل از هر بار شانه زدن با شانه مخصوص ضد شپش، مقدار کمی روغن زیتون به شانه یا موها بزنید. ممکن است در بار اول همه تخم ها از روی مو جمع نشوند ولی آسیب کمتری به مو وارد می کنید.

 

بسیاری از مشکلات مو به دلیل تخم هایی است که در فولیکول مو لانه کرده اند و از چربی تولید شده توسط بدن که برای چرب کردن موها است، تغذیه می کنند. اگر چه آنها مستقیما به بدن و موها حمله نمی کنند ولی می توانند رسیدن مواد غذایی حیاتی را به فولیکول مو متوقف کنند و حتی منجر به عفونت باکتریایی شوند. برخی از افراد از آلرژی به آنها رنج می برند هر یک از این ها می تواند باعث ریزش مو شود.

 

همچنین مشکل ریزش مو می تواند ناشی از حشره کک باشد که می توانید آن ها را از حیوانات خانگی که گاهی روی پوستتان می نشینند بگیرید. برخی از افراد نسبت به کک ها حساسیت دارند که باعث ایجاد درماتیت و آسیب به فولیکول های مو می شود بهترین راه این است که حیوانات خانگی خود را سریعا درمان کنید و از پودر کک برای خلاصی از شر کک های موجود در خانه استفاده کنید در این صورت بعید است که کک ها روی بدن و سر بمانند.

 

خلاص شدن از انگل های مو

 

با هر نوع انگل مویی که سر و کار دارید، سهولت انتقال آن ها به معنی اهمیت درمان تمام افراد ساکن در خانه و کسانی است که با آن ها ارتباط فیزیکی نزدیک دارید. بعضی از مدارس توصیه می کنند که کودکان مبتلا به شپش سر تا زمانی که مشکل برطرف شود، در خانه نگه داشته شوند بنابراین اگر کودکتان مبتلا شده است با سرپرست معلمان یا مسئول بهداشت مدرسه تماس بگیرید و اطلاع دهید.

 

شما باید تمام حوله ها، ملافه ها و لباسهایی را که در طی چند روز گذشته پوشیده بودید را بشویید وسایلی مانند برس مو (که ممکن است آلوده باشند) که در دماهای بالا قابل شستشو نمی باشند را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و 24 ساعت در فریزر قرار دهید.

 

 

درمان های سنتی شپش ها و هیره ها مثل استفاده از روغن زیتون، منجر به خفگی آنها می شود. شما می توانید روغن های مخصوصی را  که به این منظور تهیه شده اند را بخرید یا می توانید از روغن های استاندارد مو یا روغن زیتون استفاده کنید که باید روغن را به طور کامل در تمام طول ساقه موها بمالید و بگذارید  24 ساعت بماند.

 

اگر در حال درمان شپش هستید باید درمان را تا 10 روز تکرار کنید، اگر تخم های شپش در سر باقی مانده باشند امکان افزایش دوباره شپش ها در سر وجود دارد در درمان شپش با روغن زیتون، فقط انگل های بالغ آسیب پذیر هستند. اگرچه این ملایم ترین روش درمانی و بهترین گزینه برای افرادی است که از آلرژی رنج می برند روغن درمانی همیشه مفید نیست اگر شما دارای مشکلات مزمن هستید سایر روشهای درمانی نیز در دسترس و معمولا موثرند.

 

شپش سر و ریزش مو

 

آیا داشتن رشک (تخم شپش سر) سبب ریزش مو می شود؟

 

هر کسی که فرزندش به مدرسه می رود، با شایعه یا اطلاع معلم که شپش سر در مدرسه شایع شده است، احساس ترس خواهد کرد. وقتی کودکی به شپش سر مبتلا شود ممکن است سهواً موجب انتقال آن به خانواده و حتی معلم ها شود. شپش ها عامل انتقال بیماری نیستند اما وجود آن ها روی سر می تواند مشکلات زیادی برای فرد به وجود بیاورد یکی از سوالات افراد مبتلا به شپش این است که آیا شپش و تخم شپش باعث ریزش مو می شود؟ این سوالی است که گاهی در مراکز تخصصی ریزش مو شنیده می شود و پاسخ کلی آن، خیر است در ادامه به بررسی جزئیات این موضوع پرداخته می شود.

 

بررسی احتمال ریزش مو ناشی از شپش

 

اولین چیزی که باید راجع به شپش سر دانست این است که شپش سر فقط موهای کثیف یا افرادی که دارای بهداشت ضعیف هستند را مورد هدف قرار نمی دهد و هر فردی ممکن است به شپش مبتلا شود.

 

همانطور که گفته شد به طور کلی شپش ها به صورت مستقیم، موجب ریزش مو نمی شوند ریزش موی سر پس از ابتلا به شپش، دلایل ثانویه دارد و خود شپش به صورت مستقیم نقشی در ریزش مو ندارد.

 

شپش برای تغذیه از خون پوست سر، آن را گاز می گیرد پوست سر برخی از افراد به بزاق شپش واکنش نشان داده و حتی می تواند منجر به ایجاد بثورات پوستی شدید در پشت گردن؛ قسمتی از سر که شپش ها بیشتر تخمگذاری می کنند؛ شود. در این حالت فرد مبتلا خارش بیشتری در سر احساس کرده و این خارش می تواند به عفونت های پوستی شدید تبدیل شود.

 

 

همچنین خاراندن مداوم پوست سر، سبب آسیب به ساقه مو و شکنندگی بیشتر آن می شود اما در این شرایط امکان ریزش مو وجود ندارد و فقط می تواند سبب نازک شدن موهای در حال رشد گردد خوشبختانه می توان پس از درمان کامل شپش سر، با کوتاه کردن مو و استفاده از نرم کننده های قوی این مشکل را نیز برطرف کرد.

 

ریزش مو در موارد نادر

 

یک.تلوژن ایفلوویوم

 

در موارد نادر، شوک وارد شده به بدن که توسط شپش سر ایجاد می شود، می تواند سبب ریزش مو گردد معمولاً این نوع ریزش موقتی مو ناشی از وجوذ شپش در سر، به شرایط تلوژن ایفلوویوم شناخته می شود.

 

(تلوژن ایفلوویوم: نوعی اختلال در پوست سر است که با نازک شدن و ریختن موهای حاصل از ورود زودرس مو به مرحله تلوژن؛ مرحله استراحت فولیکول مو؛ مشخص می شود)

 

در صورت عدم درمان، این مشکلات ناشی از شپش به ریزش مو در برخی قسمت های سر منجر می شود.

 

دو. ریزش مو سکه ای

 

اگرچه ریزش مو ناشی از شپش بسیار نادر است اما احتمال ریزش موی سکه ای حدود سه ماه بعد از تشخیص شپش وجود دارد این اتفاق زمانی می افتد که اختلال خود ایمنی آلوپسی، ایجاد گردد در حالی که هر دو این موقعیتها می توانند در طی چند ماه برطرف شوند.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید