ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


شپش و تخم شپش در کودکان

شپش در کودکان

بررسی شپش و تخم شپش در کودکان یک تا پنج سال

 

شپش در کودکان نسبت به بزرگسالان شیوع بیشتری دارد. دلیل این امر چه می تواند باشد؟ آیا شپش ها تمایل بیشتری به خون کودکان دارند و یا انتقال شپش در کودکان راحت تر و سریع تر است؟ در این مقاله به بررسی دقیق تر این موضوع می پردازیم.

 

در این مقاله موارد زیر را بررسی خواهیم کرد.

 

شپش سر چیست؟

 

چگونه ممکن است کودکان، به شپش سر آلوده شوند؟

 

چگونه می توان گفت، فردی به شپش سر مبتلا شده است؟

 

چگونه باید شپش سر را از بین برد؟

 

آیا با ابتلا به شپش در کودکان، نباید آن ها را به مهدکودک فرستاد؟

 

شپش چیست؟

 

شپش های سر حشرات کوچکی هستند که بین موها زندگی می کنند آنها روی ساقه مو تخم می گذارند؛ به تخم شپشها، رشک نیز گفته می شود.

 

شپش های سر بالغ بسیار کوچک هستند آن ها حدود سه میلیمتر طول دارند و یا به اندازه یک دانه کنجد هستند تخم های شپش حتی از این اندازه نیز کوچکترند و مثل شوره سر هستند با این تفاوت که محکم به مو میچسبند حدود 7 تا 10 روز طول می کشد که یک شپش از تخم بیرون بیاید یک شپش بالغ می تواند تا 30 روز روی پوست سر زندگی کند.

 

 

آنها با مکیدن مقدار کمی از خون پوست سر زنده می مانند در طی طول عمر آنها، شپش های ماده می توانند حدود 150 تا 300 عدد تخم بگذارند.

 

شپش سر و تخم های آن کاملاً بی خطرند اما اگر برای مقابله با آن ها آمادگی نداشته باشید هجوم آنها ممکن است برای طولانی مدت به درازا بکشد و کودک شما احساس خارش زیادی در سر را تجربه کند خوشبختانه گزینه های مختلفی برای درمان شپش در کودکان وجود دارد.

 

چگونه ممکن است کودکان، به شپش سر آلوده شوند؟

 

ابتلا به شپش سر در کودکان بسیار معمول است به ویژه بین کودکانی که بین سنین 4 تا 11 سال هستند.

 

ممکن است بچه های کوچکتر خیلی راحت از طریق بازی با خواهر و برادر های بزرگتر خود و یا در محیط مهد کودک به شپش آلوده شوند. این نشان دهنده عدم بهداشت نیست و شپش ها ممکن است در موهای تمیز نیز یافت شوند. شپش سر نمیتواند پرواز کند، بپرد و یا شنا کند آنها احتیاج به برقراری یک ارتباط نزدیک بین موهای سر دارند تا بتوانند از یک سر به سر دیگر بخزند به این دلیل شپش ها بیشتر در سر بچه هایی یافت می شود که در بازی و یا در مدرسه به هم بسیار نزدیکند.

 

احتمال انتقال شپش سر در کودکان با به اشتراک گذاشتن کلاه، برس سر و بالش وجود دارد اما درصد آن بسیار کم است. به همین دلیل نیازی نیست که شما این وسایل را دائماً بشویید و یا ضد عفونی کنید شپش سر فقط می تواند از طریق انسان به انسان انتقال پیدا کند بنابراین هیچ خطری از طرف حیوان خانگی، شما را تهدید نمیکند.

 

شپش سر ممکن است هرکسی از جمله بزرگسالان را آلوده کند اما کودک شما ممکن است دچار شپش سر شود اگر:

 

یک. دختر است، شواهد نشان می دهد که شپش سر در دختران شایع تر از پسران است.

 

دو. موهای بلند دارد.

 

سه. خواهر و برادر دارد.

 

اگرچه مهم ترین فاکتور آن است، که کودک شما با کودکانی که به شپش سر آلوده اند ارتباط نزدیکی داشته باشد اگر چنین است کار زیادی برای جلوگیری از آلوده شدن به شپش سر نمیتوانید انجام دهید اما راه های زیادی برای درمان شپش سر در کودکان وجود دارد.

 

چگونه می توان گفت که فردsی به شپش سر مبتلا شده است؟

 

شپش سر خیلی خوب خودش را بین موها استتار میکند و شناسایی آنها بسیار سخت است. خیلی از خانواده ها باور دارند که کودک آنها بلافاصله بعد از آلوده شدن به شپش سر، احساس خارش میکند اما خارش ناشی از شپش در کودکان ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا فرزند شما احساس خارش کند و خیلی از کودکان نیز ممکن است احساس خارش نداشته باشند از طرفی وقتی شپش در محیط باشد ممکن است خیلی از کودکان احساس خارش روی پوست سر داشته باشند حتی اگر به شپش و یا تخم شپش آلوده نباشند.

 

 

تنها راهی که می توان با قطعیت گفت که کودک شما شپش سر دارد این است که در طول سال چند مرتبه موهای کودکتان را چک کنید. بهترین راه برای بررسی شپش سر در کودکان این است که از بک برس دندانه دار با دندانه های بسیار نزدیک به هم استفاده کنید این شانه به شانه ضد شپش یا برس شناسایی شپش نیز معروف است شما می توانید این برس شپش را از داروخانه و یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

 

مدلی را انتخاب کنید که دندانه های پلاستیکی داشته باشد زیرا دندانه های  فلزی ممکن است موهای فرزند شما را بکشد اگر فاصله دندانه ها از هم در مشخصات شانه مشخص شده است شانه ای را انتخاب کنید که فاصله دندانه ها از هم در آن 0.2 تا 0.3 میلیمتر باشد اگرچه می توان از برس شناسایی روی موهای خشک نیز استفاده کرد اما بهتر است که روی موهای خیس آغشته به نرم کننده از آن استفاده کنید زیرا نرم کننده شپش را گیر می اندازد و آنها نمی توانند قبل از آنکه شما آنها را ببینید، بخزند.

 

چند نکته برای آنکه بدانید چطور با برس کشیدن روی موهای خیس می توانید شپش سر فرزند خود را تشخیص دهید

 

سر کودک را با شامپوهای معمولی بشویید، به مقدار زیادی نرم کننده آغشته کنید.

 

موهای او را با یک برس معمولی شانه بزنید تا گره های مو باز شوند.

 

از ریشه تا نوک موها را با یک برس شناسایی شانه کنید برس کشیدن را تا جایی که ممکن است از نزدیکی پوست سر شروع کنید بعد از هر حرکت شانه، وجودشپش ها و تخم آنها را چک کنید یک ذره بین می تواند در این امر، به شما کمک کند.

 

با مشاهده شپش یا تخم شپش هر مرتبه برس را پاک کرده و یا بشویید.

 

موهای کودک را به قسمت های کوچک تقسیم کرده و برس کشیدن را ادامه دهید تا جایی که تمام سر را پوشش دهید سپس نرم کننده را از روی موها بشویید.

 

اگر شک دارید دوباره این پروسه را انجام دهید تا چک کنید هیچ شپشی باقی نمانده باشد ممکن است شما نشانه های شپش سر را در کناره ها و پشت سر کودکان نیز ببینید اگر کودک شما شپش سر داشته باشد شما ممکن است این موارد را ببینید:

 

تخم های زرد و سفیدی که نزدیک پوست سر به موچسبیده اند.

 

پوست تخم های خالی و سفیدی که به مو چسبیده اند اما از پوست سر فاصله دارند.

 

شپش های بالغ قهوه ای و طوسی رنگی که روی مو و پوست سر دیده می شوند.

 

فضولات شپش ها ممکن است به صورت نقاط تیره رنگی روی بالش یا لباس بچه ها دیده شوند ممکن است بعضی از بچه ها به این فضولات حساسیت داشته و احساس خارش کنند و اگر کودک شما  خود را زیاد بخاراند ممکن است خطر ابتلا به بیماری های پوستی مثل زرد زخم بالا رود.

 

نیازی نیست که شما برای شپش در کودکان به پزشک معالج مراجعه کنید اما اگر کودک شما روی پوست سر خود احساس خارش شدید دارد شاید بهتر است این کار را انجام دهید.

 

چگونه باید شپش سر را از بین برد؟

 

متاسفانه هیچ راه سریعی برای برطرف کردن شپش سر وجود ندارد از مؤثرترین راه ها استفاده از شانه ضد شپش روی موهای خیس یا استفاده از شامپوهای ضد شپش است قبل از درمان کودک خود،موهای تمام افراد خانواده را که ممکن است آلوده شده باشند را با شانه ضد شپش که روش آن در بالا توضیح داده شد چک کنید تمام افرادی که در آن روز تحت تأثیر بوده اند را بررسی کنید تا خطر ابتلا دوباره به آلودگی، را کاهش دهید.

 

 

استفاده از شانه ضد شپش در کودکان

 

این روش به سادگی روش برس کشیدن روی موی خیس برای شناسایی شپش در سر کودکان است. مراحل فوق را هر چند روز یکبار و به مدت دو هفته تکرار کنید اگر بعد از این زمان باز هم شپش زنده یافتید با پزشک مشورت کنید تا روش دیگری را به شما پیشنهاد دهد.

 

روش برس خیس به نسبت روش استفاده از مواد شیمیایی دوره درمان طولانی تری دارد اگرچه ارزان است می تواند یک گزینه خوب برای کوکانی باشد که پوست حساس دارند هم چنین اگر فرد مبتلا باردار بوده و یا در دوره شیردهی است، این روش بسیار کم خطر است.

 

روش شیمیایی

 

بسیاری از راه های مختلف درمانی شپش سر برای کودکان وجود دارد اگر شما شپش و یا تخم شپش در سر کودکان پیدا کردید با یک پزشک مشورت کنید که چه چیزی برای شما بهتر است استفاده از شامپوهای ضد شپش یک روش سریع برای دفع شپش از سر است.

 

اینکه شما چطور از درمان های شیمیایی استفاده می کنید بین برند های مختلف متفاوت است اما به فاصله یک هفته باید حداقل 2 بار استفاده شود از پزشک خود نکات استفاده از محصول را بپرسید زیرا هر روش درمانی دستورالعمل مخصوص به خود دارد.

 

شما باید شامپو ضد شپش را حدود 10 دقیقه روی سر کودک باقی بگذارید و با توجه به دستورالعمل بین هر بار استعمال 12 ساعت فاصله بیندازید سپس آن را شسته و با یک برس دندانه دار ضد شپش خوب، روی موهای کودک خود که آن را تقسیم بندی کرده اید بکشید تا تمام شپش های مرده را جدا کنید.

 

این روش ها باید تمام شپش های زنده را بکشند اما همه تخم ها را از بین نمیبرند به همین دلیل پیشنهاد می شود که دفعه دوم هم از این روش  استفاده کنید چند روز بعد از کامل کردن درمان و دوباره چند روز بعد از آن نیز چک کنید که آیا شپش ها برطرف شده اند و آیا درمان موثر بوده یا خیر؟

 

اگر در این مرحله تخم شپش پیدا کردید جای نگرانی نیست اما اگر شپش زنده یافتید باید این درمان را بار دیگر برای کودک خود انجام دهید پزشک می تواند به شما کمک کند تا ببینید که آیا باید از همان روش قبل استفاده کنید و یا روش دیگری را امتحان کنید.

 

از روش های شیمیایی غیر استاندارد که ادعا می کنند می توانند در مرحله اول از ابتلا کودک شما به شپش و تخم شپش جلوگیری کنند استفاده نکنید و تا زمانی که از حضور شپش های زنده مطمئن نشده اید از درمان های شیمیایی شپش سر استفاده نکنید هیچ تضمینی وجود ندارد که این روش ها مانع ابتلا کودک شما به شپش سر شوند و استفاده از آنها ممکن است برای سلامت کودک شما خطرناک باشد.

 

سایر روش های دفع شپش

 

برس های الکتریکی

 

 

این برس ها، برس های دندانه داری هستند که انرژی آنها با باتری تامین می شود و شپش ها را با جریان الکتریسیته ضعیف می کشند اما استفاده از این نوع شانه ها توصیه نمی شوند زیرا بسیار پر هزینه هستند و ممکن است استفاده از این روش برای کودک شما خطرناک باشد.

 

روش های طبیعی

 

شما می توانید شامپو و لوسیون هایی را تهیه کنید که روغن های مخصوصی مثل روغن درخت چای، اکالیپتوس و اسطوخودوس دارند.

 

آیا با ابتلا به شپش در کودکان نباید آن ها را به مهدکودک فرستاد؟

 

در بعضی موارد مشکلی نیست که در دوران ابتلا به شپش کودک شما مثل همیشه به مهد کودک و یا پیش دبستانی برود در مرحله اول از مرکز نگهدای کودک خود بپرسید که خط مشی مخصوص آنها چگونه است آنها حداقل باید بدانند که در آن محیط شپش وجود دارد و به سایر والدین توصیه کنند که آنها نیز کودکان خود را چک کنند.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: