ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


درمان های خانگی شپش سر

درمان های خانگی شپش سر

آیا درمان های خانگی برای درمان شپش سر تأثیر دارند؟

 

روش های خانگی متعددی وجود دارند که می توانید با استفاده از این روش ها شپش سر را درمان کنید، با وجود اینکه ثابت نشده است که استفاده از این روش های خانگی می تواند در از بین بردن شپش سر مؤثر عمل کنند اما تحقیقات بر روی بسیاری از این روشهای درمانی، نتایج غیرقابل انکاری را به همراه داشته است.

 

شپش ها چگونه حشراتی هستند؟

 

شپش های سر حشراتی ریز هستند که از خون پوست سر انسان تغذیه می کنند. شپش های بالغ فقط 2-3 میلیمتر طول دارند و تخم هایشان را روی ساقه مو و در فاصله ای نزدیک به پوست سر می گذارند.

اگرچه بیشتر آنها لابلای موهای سر زندگی می کنند، اما می توانند موهای مژه و ابرو را نیز آلوده کنند. زمان تبدیل تخم شپش به لارو شپش بسیار کوتاه است و هچ شدن سریع تخم ها در صورت وجود شرایط مساعد، به سرعت، تعداد شپش ها را در سر افزایش می دهد.

 

چگونگی انتخاب انجام یک روش درمانی قطعی برای شپش

 

برای درمان قطعی شپش سر، باید علاوه بر از بین بدن شپش های بالغ، تخم های شپش را که دارای پوسته سختی هستند را نیز از بین برد.

 

 

در صورتی که فرد مبتلا، از روشی استفاده کند که فقط شپش های بالغ از بین بروند بعد از مدت کوتاهی تخم هایی که روی ساقه های مو سالم مانده اند هچ شده و درمان به طور کامل صورت نمی پذیرد.

 

در شرایطی که روشی مانند سرکه که فقط قادر به از بین بردن تخم های شپش است و نه شپش های بالغ، در این صورت با وجود اینکه تخم های شپش از بین رفته اند اما شپش های بالغ به تخمگذاری ادامه داده و همچنان به تعذیه از خون و تولید مثل ادامه می دهند.

 

در هر دو شرایطی که در بالا توضیح داده شد تکرار درمان و انتخاب یک روش و درمان مکمل برای از بین بردن قطعی شپش در سر، ضروری خواهد بود.

 

در ادامه به بررسی روش های خانگی محبوب برای نابودی شپش می پردازیم.

 

روش های خانگی درمان شپش

 

یک. روغن انیسون یا بادیان رومی


انیسون دانه هایی معطر دارد و این دانه ها بسیار شبیه به رازیانه هستند. مواد تشکیل دهنده آن به شکلی است که می توان از آن به عنوان حشره کش استفاده کرد. روغن بادیان رومی می تواند شپش های بالغ را احاطه کند و از طریق ممانعت از جذب اکسیژن منجر به خفه شدن آن ها. شود انیسون خواص ضد التهابی نیز دارد که می تواند به بهبود عوارض شپش که خارش و التهاب پوست سر است کمک کند.

یک مطالعه در مورد روش های طبیعی دفع شپش در کودکان نشان داد که روغن انیسون یا بادیان رومی یکی از مؤثرترین داروهای طبیعی برای نابودی شپش است اگرچه سایر روش های طبیعی نیز مؤثر بودند، اما روغن بادیان رومی یکی از مواردی بود که شپش ها را به طور دائم از بین می برد افرادی که از سایر اسانس های گیاهی استفاده می کردند، معمولاً طی دو ماه گزارش می دادند که مجدداً به شپش مبتلا شده اند.

 

دو. روغن زیتون

 

نتایج استفاده از روغن زیتون مشابه با روغن انیسون است، به طور بالقوه شپش ها را خفه می کند و استفاده مداوم از آن مانع از ابتلا مجدد فرد به شپش خواهد شد. روغن زیتون را می توان مانند روغن انیسون، در بین مؤثرترین راه حل ها برای دفع شپش قرار داد. برای یک درمان خانگی کامل می توان روغن زیتون و روغن انیسون را با هم ترکیب کرده و به صورت همزمان از آن ها استفاده کرد. استفاده از روغن زیتون به عنوان یک درمان خانگی شپش می تواند مزیت های دیگری مانند نرم و شفاف شدن مو را نیز به همراه داشته باشد.

 

 

سه. روغن نارگیل

 

روغن نارگیل برای کسانی که مو و پوست خشکی دارد بسیار مفید و کاربردی است. به طوری که این روغن یکی از محبوب ترین مواد مورد استفاده برای این نوع افراد به حساب می آید. در یک مطالعه در مورد اثرات روغن نارگیل بر شپش و مقایسه آن با دو نوع شامپو ضد شپش مشخص شد که با استفاده از روغن نارگیل به مدت 4 ساعت بر روی مو به طور متوسط 80 درصد شپش های بالغ از بین می روند و درصد کشندگی شپش در شامپو ها بین 90 تا 97 درصد محاسبه شد. این مقایسه نشان می دهد که روغن نارگیل به عنوان یک ماده طبیعی، می تواند تأثیر مهمی در از بین بردن شپش ها داشته باشد.

 

چهار. روغن درخت چای

 

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی یک ماده فوق العاده برای استفاده بر انواع موها است. بررسی خواص روغن درخت چای نشان داده است که ترکیب روغن درخت چای و اسطوخودوس می تواند یک درمان مناسب برای ریشه کن کردن شپش باشد.

 

پنج. وازلین

 

وازلین در محصولات پوستی به عنوان نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل ماهیت بسیار چربی که دارد می تواند در از بین بردن شپش های بالغ در سر، تأثیر شگرفی داشته باشد.

 

اما یکی از معایب استفاده از وازلین این است که شستن آن از موها ممکن است کمی سخت باشد.

 

شش. سس مایونز

 

شاید باور اینکه سس مایونز، یکی از موادی است که برای درمان شپش سر مورد استفاده قرار می گیرد در ابتدا کمی برایتان عجیب باشد اما مواد تشکیل دهنده آن به شکلی است که می توان از آن به عنوان یک روش ساده و ارزان خانگی برای از بین بردن شپش استفاده کرد.

 

روغن و سرکه یا آبلیموی موجود در ترکیبات سس مایونز می تواند هم شپش بالغ و هم تخم های شپش را از بین ببرد اما برای کسب نتایج بهتر در از بین بردن شپش باید سس مایونز را به مدت طولانی (هشت ساعت) روی موها قرار داد به همین دلیل استفاده از آن ممکن است برای کودکان خسته کننده و البته خطرناک باشد.

 

 

 

دیگر روش های درمانی


گیاه شناسان و حامیان درمان های طبیعی معتقدند که طیف گسترده ای از محصولات از جمله سیر، اسانس آویشن و روغن کنجد می تواند شپش سر را درمان کند. با این حال، شواهد علمی کمی برای حمایت از اثربخشی و عوارض ناشی از آن ها وجود دارد تحقیقات نشان داده است که سیر به عنوان درمانی برای دفع شپش اثرات نتیجه بخش مساعدی ندارد در حالیکه استفاده از روغنهای آویشن و کنجد مثمرثمر بوده است.

 

آیا درمان های خانگی، تأثیر دارند؟

 

تحقیقات در مورد اثربخشی داروهای خانگی برای شپش ها در حال انجام است. داده های جدید نشان می دهد که برخی از داروهای خانگی، مانند روغن نارگیل یا روغن آنیسون، ممکن است مؤثر باشند اگرچه این نتایج هنوز نهایی و قطعی نشده اند.

 

چه زمانی از درمان پزشکی استفاده کنیم؟

 

پزشکان توصیه می کند که افراد مبتلا به شپش بهتر است از درمان های پزشکی یا شامپوهای مخصوص ضد شپش استفاده کنند. شپش ها می توانند به سرعت تولید مثل کنند و آلودگی ها می توانند خارش دردناکی داشته باشند. اگر آلودگی به شپش بسیار خفیف باشد، ممکن است فرد تمایل داشته باشد که ابتدا یک درمان خانگی را امتحان کند. با این حال، اگر بثورات یا واکنش های دیگری نیز ایجاد شد یا شپش دوباره ظاهر گردید، بهتر است به جای آن یک شامپوی شپش را امتحان کنید اگر این نیز مؤثر نبود، آنگاه پزشک می تواند داروی قدرتمند تری تجویز کند.

 

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: