ریشه کنی شپش ها تخصص ماست


ابتلا مجدد به شپش؛ دلایل و درمان

چگونگی پیشگیری از ابتلا مجدد به شپش

دلیل بازگشت شپش ها چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

 

آیا ابتلا مجدد به شپش در فردی که مدتی قبل به شپش سر مبتلا شده و آن را درمان کرده امکان پذیر است؟ البته که چنین اتفاقی می تواند رخ دهد!

 

ممکن است شما گرفتار شپش شده باشید و این آفات را به همراه تخم هایشان با استفاده از  شانه ضد شپش یا به کمک سایر روش های درمانی شپش اعم از روش های خانگی یا شیمیایی از بین برده باشید، اما این دلیل نمی شود که دوباره گرفتار شپش نشوید.

 

حتی ممکن است برای اینکه هرگونه احتمال بازگشت شپش ها را پس از درمان این انگل های موذی به حداقل برسانید تمام ملافه ها، روبالشی ها، تشک ها ولباس ها را نیز شسته باشید و در نهایت فکر کنید خانه شما عاری از شپش شده است! با این وجود باز هم ممکن است شپش های مزاحم باز گردند.

 

دو دلیل عمده برای ابتلا مجدد به شپش ها وجود دارد

 

اولین دلیل این است که روش معالجه ای که برای از بین بردن شپش ها به کار برده اید، به درستی عمل نکرده است یا شما در انجام آن دچار خطا شده اید یا شاید معالجه ای که به کار برده اید تاثیر گذار نبوده و برای برطرف کردن مشکل شما به حد کافی قدرت نداشته است.

 

دلیل دیگر بازگشت دوباره شپش ها این است که شما یا شخصی از اعضای خانواده تان دوباره با شپش ها در تماس بوده اید؛ باید مراقب باشید، هرگونه تماس نزدیک با افراد آلوده به شپش می تواند مجدداً شما را گرفتار این آفات آزاردهنده کند؛ برای همین بهتر است اعضای خانواده فرد مبتلاء به شپش نیز، از نظر وجود شپش در سرشان مورد بررسی و در صورت لزوم تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.

 

 

دلیل بی اثر بودن درمان بر روی شپش ها چیست؟

 

یک) درمان شپش ممکن است به دلایل مختلف تاثیر نداشته باشد؛ اولا، مطالعات نشان داده اند كه شپش ها می توانند نسبت به برخی روش های درمانی که بر پایه استفاده از سموم آفت کش شیمیایی هستند و در بعضی مناطق مورد استفاده قرار می گیرند، مقاومت پیدا کنند.

 

دو) ثانیاً، شپش ها از جمله آفاتی هستند که در تولیدمثل، سرعت بسیار بالایی دارند؛ هر شپش ماده بالغ، می تواند روزانه بالغ بر هشت تخم بگذارد؛بنابراین در هنگام آغاز پروسه درمانی شپش ها باید روش هایی را برای این کار انتخاب کنید که علاوه بر شپش ها قادر به از بین بردن تخم شپش نیز باشد؛ در غیر این صورت شپش های بالغ از بین می روند اما تخم هایی که در میان موها به جا گذاشته اند مدتی بعد هچ شده و سبب شیوع دوباره شپش ها می شوند.

به دلیل چرخه زندگی شپش ها، ممکن است نیاز داشته باشید که روش های درمانی شپش را 7 تا 9 روز بعد از درمان کامل، مجدداً تکرار کنید؛ این کار به جلوگیری از شیوع دوباره شپش در نتیجه هچ شدن تخم های باقی مانده کمک خواهد کرد؛ اگر در زمان صحیح، درمان را تکرار نکنید، شپش های خارج شده ازتخم هایی که در میان موها باقی مانده اند، می توانند تخم گذاری کنند و موجب عود مشکل شپش سر شوند؛ موثرترین کار این است که تا دو هفته به شانه کردن موها با استفاده از شانه ضد شپش ادامه دهید و با این کار تمام شپش ها و تخم های باقی مانده آن ها را از سر خود خارج کنید.

 

نکته اساسی در تمامی روش های درمانی شپش این است که فرآیند درمان را به طور کامل انجام دهید وگرنه مجبور می شوید آن را بارها و بارها تکرار کنید و ابتلا مجدد به شپش را چندین بار تجربه می کنید.

 

سه) یکی دیگر از دلایل بازگشت شپش ها این است که چیزی یا کسی سبب بازگشت شپش ها به سر فرد درمان شده می شود.

 

شما در صورتی می توانید از شر شپش ها روی سر و داخل خانه تان به طور کامل خلاص شوید که این حشرات دوباره توسط فرزندتان از مهد کودک، مدرسه یا باشگاه به خانه و زندگیتان آورده نشوند، شاید کنترل محیط خارج از خانه کار دشواری باشد، اما این نکات می تواند به دور نگه داشتن شپش ها از شما کمک کند:

 

 

از تماس سر با سر و مو با مو خودداری کنید. زیرا این کار راحت ترین راه انتقال شپش از فرد آلوده به سایرین می باشد؛ در مواردی که احتمال این نوع تماس افزایش می یابد مانند هنگام بازی بچه ها در مکان های عمومی نظیر شهربازی ها، مهدکودک و مدارس، در خوابگاه ها و هنگام فعالیت های ورزشی مانند کشتی گیری باید دقت بیشتری شود.

 

کلاه، لباس، شال گردن و لوازم مبوط به مو را با دیگران به اشتراک نگذارید .

 

کش مو، روبان ها، شانه یا برس و گیره های خود را با دیگران به دیگران امانت ندهید. زیرا مطالعات نشان می دهد که دختران به دلیل استفاده از این موارد بیشتر از پسران در معرض ابتلا به شپش سر قرار می گیرند.

 

حوله خود را به کسی قرض ندهید یا از حوله های دیگران استفاده نکنید.

 

رختخواب، مبل ها، فرش، بالش و ... می توانند سبب انتقال شپش به افراد مختلف شوند بنابراین سعی کنید به کسی که به تازگی مبتلا به شپش بوده، اجازه استفاده از آن ها را ندهید یا پس از استفاده شخص، این وسایل را به خوبی تمیز کنید.

 

راه های جلوگیری از بازگشت شپش سر چیست؟

 

بر اساس نظر متخصصین دفع آفات، بعد از درمان کامل مشکل شپش سر، نیازی به صرف زمان و هزینه زیاد برای پاکسازی منزل از وجود شپش ها نیست؛چرا که شپش های سر انگل هایی خون خوار هستند ودر صورت جداشدن و افتادن از سر میزبان خود، فقط می توانند یک یا دو روز را بدون تغذیه و دور از میزبانشان زنده سپری کنند.

 

به علاوه احتمال اینکه این حشرات از طریق نشستن روی مبل یا زمین به فردی جذب شده و سبب ابتلا مجدد او به شپش سر شوند، احتمال بسیار ضعیفی است، با این حال اگر می خواهید هر گونه احتمال شیوع و ابتلا مجدد به شپش را از میان بردارید، پیروی از دستور العمل های ساده ارائه شده در ادامه مطلب به شما در این زمینه کمک خواهد کرد، این مراحل ساده به شرح زیر می باشد:

 

با استفاده از آب داغ و شوینده ها، رختخواب، لباس ها و اسباب بازیها و کلیه موارد قابل شستشویی را که فرد مبتلا به شپش با آن ها در تماس بوده است را بشویید و در بالاترین درجه خشک کن برقی خشک نمایید.

 

اگر مواردی که با فرد مبتلا در تماس بوده اند غیرقابل شستشو هستند، آنها را حداقل به مدت 3 روز در کیسه های پلاستیکی در بسته نگهداری کنید؛ تمیزکاری بدون استفاده از آب و شوینده نیز به از بین رفتن شپش ها کمک می کند، در روش پاکسازی شپش به شیوه خشک، با استفاده از جاروبرقی هر نقطه ای را که احتمال دارد شپش ها در آنجا باشند را به خوبی جارو بزنید؛ مبلمان و فرش ها از جمله مواردی هستند که با استفاده از جاروبرقی به خوبی از وجود شپش ها پاک می شوند.

همچنین می توانید از اسپری های مخصوص کشتن شپش های محیط استفاده کنید؛ در صورت تمایل به استفاده از این نوع شپش کش های محیط، سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که از لحاظ بهداشتی تأیید شده و دارای استاندارد های لازم باشد؛ اگر با انجام تمامی این اقدامات باز هم شپش ها به خانه شما باز می گردند، حیوان خانگی خود را سرزنش نکنید زیرا آن ها نمی توانند شپش سر را به انسان ها منتقل کنند.

خرید شامپوی شپش کش - کلیک کنید


سفارش سم از طریق: